10 tips om ochtendmisselijkheid te voorkomen en te verlichten

10 tips om ochtendmisselijkheid te voorkomen en te verlichten

Elaine Zwelling

Je wordt van alles misselijk, vooral in de ochtend. Een ontbijtje zien of ruiken, of zelfs maar aan eten denken, je zult je afvragen waarom zo’n opwindende levensgebeurtenis gepaard moet gaan met doorlopende misselijkheid. Gaat er iets niet goed?

Helemaal niet! Je hebt last van ochtendmisselijkheid en je bent niet de enige.

Wat is ochtendmisselijkheid?


Misselijkheid, soms in combinatie met overgeven, is een normaal verschijnsel in het begin van de zwangerschap. Ongeveer 50 tot 70% van alle zwangere vrouwen hebben hier in het eerste trimester last van. Misselijkheid is niet alleen normaal, het is ook een teken dat de zwangerschap goed verloopt.

Ook al wordt het ochtendmisselijkheid genoemd (omdat de symptomen meestal in de ochtend het ergst zijn), kun je je op ieder tijdstip van de dag misselijk voelen en overgeven als je zwanger bent.

Men denkt dat de symptomen worden veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG, dat aangemaakt wordt bij het ontwikkelen van de placenta, maar andere factoren zoals een lage bloedsuikerspiegel, verhoogde maagzuren, stress en vermoeidheid kunnen hier ook aan bijdragen.

Strategieën om ochtendmisselijkheid te voorkomen.


Preventie is de beste manier om met ochtendmisselijkheid om te gaan. Leg crackers, rijstkoeken of zelfs een stukje chocola naast je bed en eet iets voordat je opstaat, hierdoor zal je bloedsuikerspiegel stijgen.

Eet vijf tot zes keer kleine hoeveelheden, in plaats van drie keer per dag een stevige maaltijd te nuttigen, zo vermijd je een lege maag en blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Zorg ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt (vlees, vis, eieren, kaas) en complexe koolhydraten (fruit, groente, granen) om aan de eisen van je groeiende baby te voldoen.

Sommige voedingsdeskundigen raden aan om 75 tot 100 milligram van een vitamine B6 supplement in te nemen om misselijkheid te voorkomen. Neem je normale prenatale vitaminen ook in en vermijd kruidig en vet voedsel, vermijd oververhitting of zweten en rust voldoende uit.

Omgaan met misselijkheid


Je kunt naast alles vermijden wat je misselijk maakt ook deze tips uitproberen:

1. Adem langzaam, in door de neus en uit door de mond, of probeer een mooi beeld op te roepen
2. Zuig of kauw op ijsblokjes, of zuig op een vers gesneden citroenschijfje.
3. Als je moet kokhalzen van tandenpoetsen, probeer dan een mondspoeling en spoel regelmatig om je mond fris te houden.
4. Probeer een glas melk te drinken of neem twee calciumtabletjes om het zuur in je maag te neutraliseren.
5. Druk een koud doekje of een ijszak tegen je keel aan.
6. Voeg geraspte gember toe aan groente of ander voedsel (dit is een natuurlijk middel tegen misselijkheid).
7. Drink kamille- of gemberthee.
8. Blijf drinken, ook al heb je geen zin in vast voedsel (het kan ook helpen om tijdens de maaltijd geen vloeibaar en vast voedsel door elkaar te nuttigen.).
9. Druk met je vingers op de botten onder aan je schedel (boven je nek, net achter de oren) of druk er wat ijs tegenaan.
10. Probeer armbandjes die misselijkheid verlichten: deze armbandjes hebben een knopje dat op een specifiek punt drukt en zo misselijkheid verlicht en kunnen bij de apotheek gekocht worden.

Op de langere termijn


Het goede nieuws is dat bij de meeste vrouwen de ochtendmisselijkheid na vier maanden ophoudt, als het hormonenniveau wat afneemt.

Als de symptomen van misselijkheid en overgeven aanhouden (en je er meer dan één of twee keer per dag last van hebt), je belemmeren om te eten of drinken, en het na het eerste trimester nog niet ophouden, neem dan contact op met je zorgverlener. Je hebt misschien een ernstiger probleem dat hyperemesis gravidarum wordt genoemd en waarbij een medische behandeling is vereist.

Misschien vind je dit ook interessant: