Misselijkheid in het 1e trimester. Ik ben misselijk! Symptomen: misselijkheid.

Misselijkheid in het 1e trimester. Ik ben misselijk! Symptomen: misselijkheid.

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Ben je misselijk? Je bent niet de enige. Meer dan de helft van alle zwangere vrouwen heeft last van ochtendmisselijkheid. Het goede nieuws: dit stopt meestal vanzelf weer na het eerste trimester. In de tussentijd kunnen deze tips je wellicht helpen.

Zwangerschapssymptomen: ochtendmisselijkheid. O... dat misselijke gevoel! Het kan door vanalles worden veroorzaakt, vooral ’s ochtends: geuren, het zien van ontbijt, zelfs het denken aan eten. Je zult je afvragen: Als dit is hoe een zwangerschap voelt, wie wil er dan zwanger zijn? En waarom moet zo'n spannend moment in het leven gepaard gaan met deze constante misselijkheid? Is er iets mis?

Ochtendmisselijkheid: de naam zegt het al

Misselijkheid, soms ook met overgeven, komt veel voor in het eerste trimester van een zwangerschap. Meer dan de helft van alle zwangere vrouwen krijgt in het eerste trimester te maken met ochtendmisselijkheid. Deze misselijkheid hoort erbij, het is eigenlijk een teken dat je zwangerschap heel normaal verloopt.

De term 'ochtendmisselijkheid' verwijst naar het moment waarop de symptomen meestal het ergst zijn: in de ochtend. Maar als je zwanger bent kun je natuurlijk op elk moment van de dag misselijk zijn en overgeven. Waarschijnlijk wordt de misselijkheid veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG, dat door de placenta wordt geproduceerd als je in verwachting bent. Maar ook andere factoren zoals een lage bloedsuikerspiegel, maagzuur, stress en vermoeidheid kunnen tijdens het eerste trimester ochtendmisselijkheid veroorzaken.

Misselijkheid voorkomen

Voorkomen is de beste manier om met ochtendmisselijkheid om te gaan. Leg wat droge crackers of zelfs een stukje chocolade op je nachtkastje klaar. Je kunt dit eten op het moment dat je wakker wordt en zo je bloedsuikerspiegel verhogen voordat je opstaat. In plaats van drie grote maaltijden per dag kun je beter vijf tot zes kleine maaltijden eten, zo voorkom je een lege maag en houd je je bloedsuikerspiegel stabiel. Zorg ervoor dat je voldoende eiwit (vlees, vis, eieren, kaas) en koolhydraten (fruit, groenten, granen) binnen krijgt, die zijn nodig voor de ontwikkeling van je kind.

Sommige experts raden aan om 75 tot 100 milligram vitamine B6 te nemen tegen de misselijkheid. Eet geen pikante of te vette voedingsmiddelen, raak niet oververhit of zweterig en neem voldoende rust.

Omgaan met misselijkheid

Als je misselijk bent, kun je het volgende proberen:
Probeer te ontspannen. Adem langzaam in door je neus en uit door je mond en probeer aan iets leuks te denken.
Vermijd het zien, ruiken en proeven van voedingsmiddelen of andere geuren (zoals tabaksrook) die je misselijk maken.
Kauw of zuig op een ijsblokje of een stukje citroen of eet een gemberkoekje.
Als je van tandenpoetsen moet kokhalzen, kun je in plaats daarvan een mondspoeling proberen. Je kunt dit regelmatig doen om je mond fris te houden.
Probeer met een glas melk of twee calciumtabletten je maagzuur te neutraliseren.
Houd een koude doek of een ice-pack tegen je hals.
Probeer gember, als natuurlijk middel tegen misselijkheid. Rasp het bijvoorbeeld op groente of fruit.
Drink kamille- of gemberthee.
Blijf genoeg drinken, zelfs als je geen trek hebt in vast voedsel. Wat ook helpt is om tijdens een maaltijd uitsluitend vast voedsel te eten en niets te drinken.
Druk met je duim lichtjes op het bot dat zich net achter je oren aan de achterkant van je nek onder aan je schedel bevindt, of houd er wat ijs tegen aan.
Probeer Sea-Bands, dit zijn polsbandjes tegen ochtendmisselijkheid. Elk polsbandje heeft een knopje dat op een bepaald (druk)punt duwt om misselijkheid te verlichten. Sea-Bands zijn verkrijgbaar bij de apotheek.

Kijk vooruit

Het goede nieuws is dat ochtendmisselijkheid voor de meeste vrouwen stopt als ze in de vierde maand van hun zwangerschap zijn, als hun hormonen weer een beetje in balans komen. Als je na je eerste trimester last blijft houden van misselijkheid en overgeven (vaker dan 1 of 2 keer per dag) en je bijna niet kunt eten en drinken, raadpleeg dan je huisarts of verloskundige. Misschien is er namelijk een ernstiger probleem, zoals bijvoorbeeld hyperemesis gravidarum, waarbij een behandeling met medicijnen nodig is.

Misschien vind je dit ook interessant: