Zwanger en werken. Hoe kun je ontspannen doorwerken? Past je baan bij zwanger zijn?

Zwanger en werken. Hoe kun je ontspannen doorwerken? Past je baan bij zwanger zijn?

Creëer een comfortabele werkplek. Zolang je geen last hebt van complicaties, kun je tot de laatste paar weken of zelfs dagen van je zwangerschap gewoon blijven werken. Neem regelmatig extra rustpauzes (ongeveer 15 minuten) om even met je baby tot jezelf te komen.

GEZOND EN VEILIG OP HET WERK Zonder complicaties kun je als je dat wilt, waarschijnlijk door blijven werken tot vlak voor het moment van je bevalling, mits jouw baan hiervoor ook geschikt is natuurlijk. Tips voor een gezond en veilig werkklimaat:

Neem extra pauzes van ongeveer 15 minuten en leg je voeten gedurende de dag regelmatig omhoog. Dit stimuleert je bloedcirculatie, vermindert problemen met opgezwollen enkels en voeten en voorkomt kramp.

? Sta niet te snel op na een lange tijd achter je bureau of rustpauze. Te snel opstaan, kan je tijdens je zwangerschap duizelig maken.

? Bij een stressvolle baan is het belangrijk om genoeg te ontspannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van yoga- en meditatieoefeningen. Deze ontspanningsoefeningen hoeven niet ingewikkeld te zijn. Zelfs de meest simpele oefeningen zullen stress verlichtend werken. Veel stress verhoogt het risico op vroegtijdige bevalling, dus het is belangrijk om niet alleen goed op je lichamelijke, maar ook op je emotionele welzijn te letten.

Ga voor ontspanningstips voor op het werk naar http://www.pampers.com/hop?v=20011017&s=&f=t&l=engb&t=c12093

Zorg voor een goede nachtrust. Als je werkplek een rustruimte heeft waar je even kunt gaan liggen, doe dan een dutje. Als dat niet mogelijk is, ga dan ’s avonds extra vroeg naar bed. Ga voor meer tips naar Slaapstrategieën voor aanstaande moeders, http://www.pampers.com/hop?v=20011017&s=&f=t&l=engb&t=c12094

Misschien vind je dit ook interessant: