sleep-101-maintaining-bedtime-routines-on-weekends-and-holidays

Basisfeiten over slaap: bedtijdroutines vasthouden in het weekend en op vakantie.

Pamela Kruger

Zelfs al slaapt je baby doordeweeks als een roos, het kan in het weekend of op vakantie heel anders zijn. Baby's houden van consistentie, dus als ze ergens nieuw zijn of als hun normale routine doorbroken wordt, kunnen zij moeite hebben zich aan te passen.

Lees hieronder meer tips om je te helpen de kostbare slaap van je kleintje te behouden, waar je ook bent.

1. Pas je aan op het schema van je baby


Als je baby normaliter van 13.00 tot 15.00 uur slaapt, maak dat uitstapje naar de dierentuin vóór of na die tijd. Dat betekent misschien dat je wat rustiger aan moet doen en dat je eerder thuiskomt dan je zou willen, maar het betekent wel dat je baby uitgerust, blij en alert is tijdens je volgende uitje.

2. Neem de knuffel van je kindje mee


Als je kind dat geliefde ding bij zich heeft, zal hij zich comfortabeler voelen en sneller in slaap vallen.

3. Leg je baby op dezelfde manier op bed als thuis


Dim je thuis de lichten, masseer je zijn rug en zing je een slaapliedje? Volg diezelfde routine dan in het hotel, zodat hij zich veilig en geborgen voelt.

4. Ga niet samen in een bed liggen als je weg bent


Als jij je kind tijdens de vakantie samen in het grote bed laat slapen, kan hij dat thuis ook ineens willen.

5. Gun je baby de tijd om zich aan te passen


Elke plek anders dan thuis, kan vreemd aanvoelen voor een baby. Wees niet verrast als hij rond bedtijd een beetje huilt of wat vaker wakker wordt dan normaal. Reageer op dezelfde manier als thuis op dit gedrag: na de eerste nacht (paar nachten) is je kindje gewend en slaapt het weer gewoon door.

6. Stel een beurtrol in


Als het niet redelijk is dat het hele gezin zich moet aanpassen aan de bedtijd van de baby, doe dat dan niet. Misschien kan een ouder of grootouder thuis blijven tijdens het dutje van de baby zodat de rest van de familie kan gaan schaatsen of dingen kan gaan bekijken.

7. Rijd lange afstanden 's nachts


Veel kinderen vallen tijdens autoritten snel in slaap. Als dat bij jullie ook zo is, probeer dan 's nachts de lange afstanden te rijden. Kleed je baby in zijn pyjama, zodat de overgang naar het bed gemakkelijk is als je op je bestemming aankomt.

8. Onderbreek ritten in de middag


Als je 's middags vijf uur lang moet rijden, plan dan wat stops zodat je kind zich tussendoor fysiek kan uitleven. Als je je kind helpt wat energie kwijt te raken voorkom je dat hij overdag te veel slaapt, waardoor hij 's avonds gewoon naar bed gaat.

9. Compenseer


Als je kind een dutje overslaat of slechts kort in de wandelwagen slaapt, kun je hem wat vroeger naar bed brengen zodat hij wat slaap kan inhalen. Pak de normale routine de volgende dag weer op.

Als je baby tot nu toe een strak slaapschema had, zal hij dat al snel weer oppakken; maak je geen zorgen!

Misschien vind je dit ook interessant: