Can-t-sleep-won-t-sleep

Slaapritme van 7 tot 9 maanden

Als je baby niet goed slaapt, heb jij automatisch ook geen goede nachtrust. Gelukkig slapen de meeste baby's van 7 tot 9 maanden steeds langere periodes achter elkaar. Heeft je kind moeite met inslapen of doorslapen, neem dan de slaaproutine eens onder de loep.

Misschien heb je iets aan de volgende tips:

Zorg dat je je bedritueel consequent hanteert.

Baby's met vaste bedtijden slapen beter. Stel een bedritueel op en houd deze vol. Doe ’s avonds geen actieve spelletjes meer, ga van een rustige activiteit over op het bedritueel. Je kunt je kind bijvoorbeeld in bad doen, een boekje voorlezen, slaapliedjes zingen of door een fotoalbum bladeren. Wat je ook kiest, zorg dat je iedere avond dezelfde volgorde aanhoudt. Bewaar zijn favoriete activiteit altijd voor het laatst.

Tip: het bedritueel is ook een goede manier voor jou om even te ontspannen! Soms is het  eentonig, maar blijf consequent.

Na het welterusten zeggen en een kusje is het tijd om te gaan slapen. Je baby zal dit niet altijd leuk vinden en moord en brand schreeuwen. Je eerste neiging is om hem te gaan troosten. Maar wacht hier even mee. Gun je kind de kans om zelf in slaap te vallen. Ga na 5 minuten even kijken, troost hem en zeg opnieuw welterusten. Pak je kind niet op, maar loop zijn kamertje weer uit. Blijft hij huilen, ga dan na zo’n 10 minuten weer kijken en herhaal je ritueel. Wat kan helpen, is om in de gang of de ouderslaapkamer wat te rommelen. Ga bijvoorbeeld was opvouwen. Je baby weet zo dat je wel in de buurt bent.

Perfecte timing

Zorg dat je kleintje slaperig, maar nog wel wakker is als je hem naar bed brengt. Hierdoor went hij er aan in zijn bedje in slaap te vallen en niet in je armen. Bovendien kan hij dan ’s nachts als hij wakker wordt, zichzelf ook weer in slaap brengen. Deze fase kan vermoeiend zijn, maar houd voor ogen dat het beter wordt. Blijf consequent, daar heeft je baby ook het meeste aan.

Misschien vind je dit ook interessant: