trimester-by-trimester guide to sleep

Slaaptips per trimester

Zwangerschap zorgt bij veel vrouwen voor een verstoring van het slaapritme. Hoe komt het dat je 's nachts schaapjes aan het tellen bent, juist als je de slaap het hardst nodig hebt?

Veel aanstaande moeders hebben problemen met het in slaap vallen – en doorslapen – tijdens de zwangerschap. Dit komt door de wijzigingen in de hormoonhuishouding en het fysieke ongemak van het dragen van een baby. Omdat de gezondheid van je baby afhankelijk is van je eigen gezondheid, geldt dat hoe meer slaap je tijdens je zwangerschap kunt pakken, hoe beter!

Lees hier een zwangerschapstip voor elk trimester, waardoor je de rust kunt krijgen die je nodig hebt.

Slapen tijdens het eerste trimester


Tijdens de eerste paar maanden van je zwangerschap merk je misschien dat je vaker in het midden van de nacht moet plassen. Dit is normaal, maar om het aantal keren dat je naar het toilet moet te verminderen, kun je beter vlak voor het slapengaan zo min mogelijk drinken. Zorg er alleen wel voor dat je overdag genoeg water drinkt om dit te compenseren.

Stress kan aanstaande moeders ook uit de slaap houden. Als je je zorgen maakt over je nieuwe zwangerschap kun je een dagboek naast je bed leggen waarin je voor het slapen je zorgen in opschrijft. Het opschrijven van je zorgen helpt je stress te verminderen zodat je in slaap kunt vallen.

Slapen tijdens het tweede trimester


Veel aanstaande moeders merken dat hun slaap tijdens het tweede trimester verbetert omdat ze minder vaak moeten plassen. Tijdens dit trimester kan echter de lichaamsverandering slaapproblemen opleveren.

Als de baby groeit merk je dat slapen op je zij, met opgetrokken knieën de meest comfortabele positie is. Strategisch geplaatste kussens kunnen je helpen deze positie op je zij te behouden, maar maak je geen zorgen als je in het midden van de nacht terug rolt op je rug.

Slapen tijdens het derde trimester

Tijdens het laatste trimester van je zwangerschap moet je meestal weer vaker plassen en krijg je ook last van maagzuur, kramp in je benen en het ongemak van je opzwellende buik. Je kunt je lichaam voorbereiden op de slaap door je voordat je naar bed gaat te ontspannen, bijvoorbeeld door een kwartier een warm bad te nemen.  

Het creëren van een vaste bedtijdroutine kan je lichaam ook helpen tot rust te komen zodat je goed kunt slapen. Hoewel het verleidelijk kan zijn om 's avonds nog tot laat van alles te doen, vergeet niet om je rust te pakken.

Als je een slaapritueel hebt gevonden, wijk er dan vooral niet meer van af. Je kunt nu nog alle slaap pakken die je nodig hebt. Als je baby er eenmaal is, wordt dit een stuk lastiger.

Misschien vind je dit ook interessant: