common sleep problems and solutions

Veel voorkomende slaapproblemen en oplossingen

Iedere ouder heeft weleens problemen om zijn kind naar bed te krijgen en in bed te houden. In dit artikel worden de verschillende slaapproblemen en oplossingen voor de ouders besproken.

Routine is het belangrijkst

Kinderen hebben er baat bij als er sprake is van een duidelijk patroon waarop ze kunnen vertrouwen. Een vaste bedtijd en een vast ritueel om rustig te worden voor het slapen helpen kinderen te begrijpen wat er van ze wordt verwacht. Als een kind telkens een andere bedtijd, een andere slaapplek of een ander slaapritueel heeft, kan het angstig of onzeker worden of erover in discussie gaan. 

Hoewel het ene kind meer behoefte heeft aan regelmaat dan het andere, hebben alle kinderen baat bij een vast ritueel voor het slapengaan. Voor bijna alle jonge kinderen duurt een goede bedtijdroutine ongeveer 30 minuten. Het kan bestaan uit een bad, een knuffel, een verhaaltje of een liedje. Als de routine langer duurt of te ingewikkeld wordt kan het de kinderen eerder te veel stimuleren dan dat het ze rustig maakt. Een routine die minder dan 30 minuten duurt geeft jonge kinderen het gevoel dat ze het bed ingejaagd worden.

Als er meer dan een uur verschil zit tussen de bedtijd op doordeweekse dagen en die in het weekend kun je op maandag problemen verwachten. Probeer de hele week dezelfde tijd aan te houden. Dat is lastig voor gezinnen die in het weekend graag lekker uit willen slapen, maar alles gaat veel soepeler  als minstens 1 van de ouders op zaterdag en zondag samen met de kinderen opstaat.

Kinderen slapen bij voorkeur elke nacht op dezelfde plek. Bij afwisseling van plek, zoals in verschillende bedden of op de bank slapen, is het voor kinderen lastiger om een vast slaappatroon te ontwikkelen. 

Nog één slokje water

Heb jij een kind dat steevast blijft zeuren om nóg een kusje, nóg een liedje of nóg een slokje water? Probeer de discussie niet aan te gaan. Leg je kind zwijgend terug in bed, stop hem in en ga weg. Je kunt dit waarschijnlijk nog honderd keer herhalen voordat hij erin blijft liggen, vooral als je in het verleden het bedritueel niet zo nauw hebt toegepast. Gun jezelf en je kind de tijd om alsnog een strak bedritueel in te voeren. Wees consequent: 1 keer drinken en 1 keer op het potje is genoeg.

Bij jou in bed

Als je echt niet wil dat je kind bij je in bed slaapt, stop hem dan zwijgend terug in zijn bed, zo vaak als dat nodig is, zonder te praten of in discussie te gaan. Let op: als hij 's ochtends vroeg wel bij je in bed mag klimmen en lekker verder mag slapen, zal hij niet snappen waarom het midden in de nacht niet mag. Voor kinderen die gestrest raken van alleen zijn, of die al heel lang bij hun ouders in bed slapen, kun je misschien het ledikant bij jou op de slaapkamer plaatsen. Maak samen een plan om hem stap voor stap aan zijn eigen slaapkamer te laten wennen.

Nachtmerries

Elk kind heeft wel eens een enge droom. Iedereen gebruikt dromen en nachtmerries om met stress, aanpassing en spanningen om te gaan. Jonge kinderen kunnen zich meestal geen dromen herinneren, zelfs niet de dromen waardoor ze wakker worden. Als een kind wekenlang dezelfde enge droom heeft, vraag dan hulp aan een specialist om te achterhalen waar die stress vandaan komt.

Nachtelijke paniekaanvallen

Kinderen tussen de 2 en 6 jaar kunnen plotseling gedeeltelijk wakker worden. Dit gebeurt meestal voor middernacht. Kinderen zijn dan drijfnat, zweterig en reageren niet op troostende woorden. Nachtelijke paniekaanvallen, ook wel nachtangst genoemd, zijn beangstigend voor ouders om te zien, maar het is niet ernstig. Je kind zal het zich waarschijnlijk ’s ochtends niet meer herinneren.

Omgaan met nachtangst

  • Maak de omgeving veiliger door gevaarlijke en breekbare voorwerpen rond het bed van je kind te verwijderen. Bedek de vloer met iets zachts, een vloerkleed of een tapijt is ook goed als er geen vloerbedekking is.
  • Houd de omgeving kalm door niet teveel lampen aan te doen en alle geluiden van radio of televisie in de buurt van de slaapkamer uit te schakelen of zachter te zetten.
  • Probeer je kind niet met woordjes of knuffels te kalmeren. Hij zal hier niet op reageren en soms kan het vasthouden van een kind het alleen maar erger maken.
  • Wacht tot je kind weer in slaap valt voordat je de kamer weer verlaat.
  • Vermijd oververmoeidheid. Je kind moet misschien vroeger naar bed of een kort middagdutje houden.

Slaapwandelen en praten in de slaap

Zowel bij slaapwandelen als bij praten in de slaap wordt je kind gedeeltelijk wakker. Dit zit ook vaak in de familie. Het wordt altijd erger en duurt langer in tijden van stress en oververmoeidheid en het komt vaker voor bij jongens.

Jonge kinderen kunnen hier ook last van hebben zonder dat er een speciale reden voor is. De meeste kinderen groeien hier in hun puberteit overheen. Neem het nachtelijke geklets niet al te serieus, omdat het meestal onbegrijpelijk is.

En maak geen grapjes over het slaapwandelen of het nachtelijke geklets. Een verlegen kind kan zich zorgen maken dat hij geheimen vertelt of wil dan misschien niet meer bij een vriendje slapen. Stel je kind gerust door hem te zeggen dat hij normaal is, hij heeft alleen een hele scherpe geest en een levendige verbeelding, zodat hij zelfs 's nachts nog doorgaat. Hij zal zich in de ochtend niets kunnen herinneren.

Omgaan met slaapwandelaars

  • Haal alle voorwerpen en losse tapijten van de vloer en haal alle breekbare items uit de slaapkamer.
  • Maak een belletje op de slaapkamerdeur, zodat je hoort wanneer je kind zijn kamer verlaat.
  • Installeer een hekje bovenaan de trap.
  • Leg je kind niet in een hoogslaper.
  • Sluit de keukendeur of andere ruimtes waar gevaarlijke voorwerpen liggen of staan.

Misschien vind je dit ook interessant: