Vijf manieren waarop voedsel je kleintje helpt om beter te slapen

Vijf manieren waarop voedsel je kleintje helpt om beter te slapen

Jennifer Kelly Geddes

Een gezond dieet en voldoende slaap zijn twee van de belangrijkste factoren bij de
ontwikkeling van je baby, en de kans is groot dat je veel tijd kwijt bent om ervoor te zorgen dat je kleintje beide krijgt. Gelukkig kunnen deze twee belangrijke taken hand in hand gaan. Overdag en voor het slapengaan de juiste voeding geven zorgt ervoor dat je nieuwe baby of peuter de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en goed kan slapen.

Met deze tips slaapt je baby heerlijk!

1. Denk na over de timing


Een laat diner is misschien af en toe onvermijdelijk, maar probeer zoveel mogelijk de laatste voeding een paar uur voor je baby naar bed gaat te geven. Een overvolle maag tijdens bedtijd is niet prettig, het lichaam van je kleintje moet dan harder werken om het eten te verteren.

2. Maak ruimte voor melk


Melk bevat niet alleen calcium voor sterke botten, maar er zit ook tryptofaan in, een aminozuur dat natuurlijke rustgevende eigenschappen heeft. Melk is goed voor het slapen. Geef je nieuwe baby dus de borst of een flesje in de vroege avonduren en geef je peuter een glas melk bij het avondeten.

3. Flauw is het beste


Sla vlak voor het slapengaan voeding met een hoog zuurgehalte over, zoals citrusvruchten of tomaten, en geef ook geen gebakken of zware gerechten. Deze kunnen je baby laten spugen en een goede nachtrust verstoren.

4. Stop met koolzuur


Frisdrank met koolzuur moet je bewaren als speciale traktatie, en niet alleen omdat het vaak suiker bevat. Sommige frisdranken bevatten ook grote hoeveelheden cafeïne, een stof die het inslapen kan bemoeilijken. Water en melk zijn veruit de gezondste drankjes voor je kleintje.

5. Sla snoep over


Bijna iedereen houdt van chocolade, maar deze traktatie bevat ook een kleine hoeveelheid cafeïne. Sla snoepgoed 's avonds over en kies in plaats daarvan voor een stukje fruit.

Het klaarmaken van een avondmaaltijd voor je kind is vaak best lastig, maar als je even de tijd neemt om goed na te denken over voeding die geschikt is voor het slapengaan, stuur je je peuter zonder problemen naar dromenland.

Misschien vind je dit ook interessant: