De overgang naar vast voedsel.

De overgang naar vast voedsel.

Jennifer Kelly Geddes

Met je kindje eten is een van de mooiste dingen die je samen kunt doen. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je kindje op culinaire ontdekkingsreis te sturen? Hier zijn wat tips voor de overgang naar een echte maaltijd.

Appels, bananen en peren: mmmm! Experimenteren met nieuwe smaken kan heerlijk en frustrerend tegelijk zijn. Het ene moment gaat het erin als zoete koek, het volgende moment houden ze hun lippen op elkaar geperst. Goedgemutst en gewapend met het juiste babybestek en een stapel doekjes bij de hand, ben je er helemaal klaar voor om je kleintje te introduceren in de wondere wereld van het eten.

Wanneer begin je?
Kan jouw kindje al zonder probleem in een kinderstoeltje zitten, heeft het een goede hoofd- en nekcontrole (dit kun je verbeteren door hem iedere dag wat tijd op zijn buik te leggen) en geen problemen met slikken? Gefeliciteerd! Dan is jouw kindje klaar voor vast voedsel. Je kunt ook beginnen als je kindje tweemaal zijn geboortegewicht heeft en minstens zes kilo weegt.

Voor het eerst vast voedsel.
Je kunt je kleintje allerlei soorten maaltijden met enkelvoudige ingrediënten geven, die kun je prima zelf klaarmaken, dus haal de pannen uit de kast! Zolang je je kindje eten geeft dat gestoomd en gepureerd is, kun je eenvoudige versies voor hem maken van maaltijden die je zelf eet, net zo makkelijk! Waar begin ik?

De mogelijkheden zijn oneindig. Nou ja, bijna oneindig. De meeste voedingsdeskundigen adviseren minstens een jaar te wachten met schaal- en schelpdieren en andere potentiële allergene voedingsmiddelen zoals pinda's, eieren en vis. Dus bewaar die oesters maar voor later. Vroeger adviseerden artsen om te beginnen met enkelvoudige, met ijzer verrijkte ontbijtgranen, omdat men dacht dat dit makkelijk te verteren was voor een baby. Maar omdat er geen bewijs is dat je voedsel in een specifieke volgorde moet introduceren, kun je met je huisarts of consultatiebureau overleggen waar de voorkeur naar uit gaat. Andere deskundigen adviseren maaltijden op kleur. Je kunt je kindje bijvoorbeeld eerst oranje gekleurd voedsel geven, zoals perzik, zoete aardappel of pompoen, en dan doorgaan naar groen voedsel zoals erwten, bonen, etc. Geef hem ook granen, zoals rijst, havermout en gerst. Een baby die enkel borstvoeding heeft gekregen, kan ook eerst vlees proberen, omdat het ijzer en zink bevat: twee voedingsstoffen die in moedermelk vrijwel ontbreken.

2. Hoe kleiner hoe beter. Geef je baby hapjes ter grootte van een theelepel, en slechts een paar per maaltijd totdat hij aan de overgang gewend is. Forceer je kindje niet om meer te eten dan hij wil (als hij bijvoorbeeld zijn lippen samenperst en zijn hoofd wegdraait heeft hij genoeg gehad).

3. Neem de tijd. Het is het beste om steeds tussenpozen van drie dagen in te lassen bij het introduceren van nieuwe smaken. Door steeds een paar dagen te wachten, kun je allergische reacties zoals diarree, huiduitslag of overgeven eerder en makkelijker signaleren.

Misschien vind je dit ook interessant: