foods-to-avoid-for-babies-and-toddlers

Voeding die je voor baby's en peuters moet vermijden

Monica Gullon

Pasgeboren baby


Totdat je baby klaar is voor vaste voeding, meestal rond 4 tot 6 maanden, moet je hem niets anders dan moedermelk of flesvoeding geven. Als je te vroeg vaste voeding geeft, kan je baby dit inhaleren over de longen of te veel eten binnen krijgen.

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden:
• Vaste voeding (tot hij rechtop kan zitten en voedsel van een lepel kan eten)
• Ontbijtgranen in een fles

Baby


Je baby raakt net gewend aan vaste voeding, maar heeft nog geen tanden om te kauwen. Je belangrijkste aandachtspunten op dit moment zijn verstikkingsgevaar en allergische reacties.

Voedsel moet voldoende geprakt, gekookt en gepureerd zijn. De AAP adviseert om te beginnen met één voedingsmiddel per maaltijd, biedt dit verschillende dagen achter elkaar aan en controleer op allergische reacties voordat je een nieuw voedingsmiddel introduceert.

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden:
• Ontbijtgranen in een fles (levert altijd verstikkingsgevaar).
• Elk voedingsmiddel waarvoor tanden nodig zijn.
• Ronde, gladde voeding die een verstikkingsgevaar kan opleveren.
• Stevig of plakkerig voedsel dat in de mond kan blijven plakken (zoals pindakaas en spekjes).
• Koemelk (de eiwitten en mineralen zijn volgens de AAP te zwaar om te verteren voor een baby totdat hij minimaal 12 maanden oud is).

Peuter


Vergeleken met de baby die hij slechts een paar maanden geleden was, lijkt je peuter haast volwassen. Hij kan nu koemelk drinken en heeft allerlei verschillend voedsel geprobeerd, maar verstikking blijft nog steeds een gevaar. Bij twijfel snij je het eten in heel kleine stukjes. Dit zijn een aantal tips van de AAP:

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden
• Frisdrank, koffie, thee en chocolade (om suikerverslaving te voorkomen).
• Zaken waarin ze zich gemakkelijk kunnen verslikken (harde snoepjes, pindakaas met stukjes, etc.).
• Hele druiven, hele cherrytomaatjes.
• Grote stukken eten, zoals vlees, aardappel of rauwe groente en fruit.

Tips voor slimme moeders


• Twijfel je of bepaald eten veilig is voor jouw kind? Controleer het eerst bij het consultatiebureau.
• Houd altijd een oogje op je kind wanneer het zit te eten.
• Haast je niet tijdens maaltijden.
• Stimuleer je kind om rechtop te zitten tijdens het eten en voldoende te kauwen.

Misschien vind je dit ook interessant: