3-common-sleep-problems-for-moms-to-be

Drie algemene slaapproblemen van aanstaande moeders

Margaret Freda

Goed uitgerust blijven is gemakkelijker gezegd dan gedaan voor sommige vrouwen die zwanger zijn. Een groeiende buik, een actieve baby en hormonale veranderingen kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen en te blijven doorslapen. Lees hier over veelvoorkomende slaaponderbrekende factoren tijdens de zwangerschap en technieken om hiermee om te gaan.

1. Draaien en woelen


Een van de meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap, met name in het derde trimester, is dat het moeilijk is een comfortabele positie te vinden om in te slapen.

Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën ter ondersteuning van je onderrug. Je kunt ook een lichaamskussen aanschaffen dat over de hele lengte van je lichaam loopt en steun biedt waar je dat het meeste nodig hebt. Sommige vrouwen hebben baat bij slapen in een enigszins opgerichte positie met veel kussens achter en rondom zich.

2. Vaak plassen


Hoe verder je zwangerschap is gevorderd, hoe vaker je moet plassen. En dat geldt waarschijnlijk ook voor 's nachts!

De noodzaak te plassen neemt toe doordat je groeiende baarmoeder steeds meer op je blaas gaat drukken. Je wilt niet minder vloeistoffen tot je gaan nemen gedurende de dag, maar je kunt wel de hoeveelheid die je drinkt vlak voor het slapengaan, proberen te beperken.

In veel gevallen is vaak plassen gewoon een symptoom van zwanger zijn. Maar je moet je ervan bewust zijn dat urineweginfecties hetzelfde effect hebben. Vaak plassen is niet het enige symptoom van een urineweginfectie: mogelijk heb je het gevoel dat je dringend moet plassen ("urgentie" genoemd) en hierbij pijn of een brandend gevoel hebt. Als je andere symptomen ervaart, neem dan contact op met je huisarts. Hij zal waarschijnlijk je urine testen om te zien of je een bacteriële infectie hebt.

3. De activiteit van je baby


Sommige vrouwen worden wakker van de bewegingen van de baby gedurende de nacht. Daar valt niet echter niets aan te doen en dat hoeft ook niet: een bewegende baby is meestal een gezonde baby!

Als baby's niet langer bewegen of trager worden, beginnen we ons zorgen te maken om hun gezondheid. Dus hoewel het misschien frustrerend voor je is, is het in feite een teken dat je kleintje goed gezond is. Als je baby je 's nachts wakker houdt, kun je overdag proberen wat slaap te krijgen. Zelfs een kort dutje kan je helpen weer fris te voelen.

Tips om rustig te kunnen slapen


Tips voor een goede nachtrust:

• Verwijder alle cafeïne uit je voedingspatroon.
• Onderzoek toont aan dat regelmatig bewegen leidt tot beter slapen. Wandelen is een prima optie voor zwangere vrouwen.
• Probeer net voor het slapengaan een glas warme melk te drinken.

• Neem geen vrij verkrijgbare medicijnen of plantenextracten om je te helpen slapen. Overleg altijd met je huisarts voordat je zelf een symptoom gaat bestrijden.

Misschien vind je dit ook interessant: