Handleiding voor nieuwe moeders: slaap

Handleiding voor nieuwe moeders: slaap

Rebecca Adler Warren

Je blinkt uit in de kunst van het voeden van je baby, je hebt het gebruik van het autostoeltje onder de knie en voldoet aan de strenge eisen van de slaaproutine van je baby (Hallo, voeding om 03.00 uur!)

En zoals elke andere nieuwe moeder ben je waarschijnlijk een beetje moe. Zelfs als je kleintje nog steeds 's nachts wakker wordt is het mogelijk om voor jezelf wat broodnodige slaap te pakken. Lees hier hoe je een routine kunt creëren waarmee je aan voldoende rust komt.

1. Doe een dutje wanneer de baby dat doet


Het is belangrijk om overdag rustperiodes in te plannen, zeker tijdens de eerste maanden van je baby, wanneer hij elke twee of drie uur wakker wordt om te worden gevoed.

De was en de afwas kunnen wachten. Wanneer je baby een dutje doet is het jouw kans om wat slaap in te halen. Probeer om eerder op de dag in plaats van 's avonds een dutje te doen, en zorg ervoor dat je niet later dan 16.00 uur wakker wordt. Op deze manier is je lichaam klaar om te gaan slapen als het tijd is om naar bed te gaan.

2. Ga naar buiten en blijf in beweging


Bewegen is goed voor jou en voor je baby en helpt je 's nachts beter te slapen. Daarnaast zorgt frisse lucht ervoor dat nieuwe moeders zich energieker voelen.

Probeer elke ochtend tussen de voedingen een wandeling in te plannen.

3. Sluit vriendschap met het babyflesje


Als je hebt besloten om borstvoeding te geven en dat gaat goed, kun je je huisarts vragen of het een goed idee is een flesje te proberen te introduceren (meestal zo na een week of vier, vijf). Je partner of hulp kan dan de voeding van 03.00 uur overnemen, zodat jij voor je nieuwe dienst wat slaap kunt inhalen en kunt herstellen.

4. Zorg voor een rustige omgeving


Wanneer je elke dag 24 uur paraat moet staan, valt het niet altijd mee om in slaap te vallen. Als je een baby hebt ben je constant alert en zit je boordevol adrenaline omdat je constant oververmoeid bent. In een koele, donkere kamer val je makkelijker in slaap.

Probeer een oogmasker, een witte ruis machine of zachte muziek. Het is misschien verleidelijk je kleintje bij je in bed te nemen – zeker als je 's nachts de borst geeft – maar je krijgt een betere nachtrust als je kindje in een mandje naast je bed of in zijn eigen wiegje slaapt. Hij leert om zichzelf te kalmeren en jij geniet van een nachtrust die minder vaak verstoord wordt.

Slaap heeft een rechtstreekse invloed op je humeur, je energieniveau en je capaciteit je overgewicht na de bevalling weer kwijt te raken. Het inplannen van rustperiodes voor jezelf en je baby spreekt dus voor zichzelf. Als je je goed voelt, ben je beter in staat om te gaan met de dagelijkse uitdagingen die een baby met zich meebrengt. Bovendien is de kans groter dat je keuzes maakt die goed zijn voor de langetermijnontwikkeling van je kind.

Misschien vind je dit ook interessant: