Eetbeginselen: eten voor onderweg

Eetbeginselen: eten voor onderweg

Wendy Kalen

Eten voor onderweg op lijkt op het eten dat jij eet. Het is belangrijk dat de snacks voor onderweg op kamertemperatuur zijn.

Kleine snacks zorgen voor de minste rommel en net als jij geniet jouw kind het meest van eten met verschillende kleuren en texturen. Het is algemeen bekend dat peuters nogal kieskeurig kunnen zijn, neem daarom veel verschillende dingen mee. Trouwens, iedereen houdt van variatie dus je peuter ook.

Plan vooruit


Als je vers fruit of verse groenten voor je gezin maakt, snijd dan wat extra’s voor je peuter om later op te eten. Het kost op deze manier minder tijd dan wanneer je het vlak voor vertrek nog moet doen. Bovendien is het eten binnen handbereik als je het nodig hebt.

Gebruik je vriezer


Ingevroren fruit en groenten zijn geweldig. Het is altijd beschikbaar, schoongemaakt en voorbereid, vaak minder duur en zelfs voedzamer dan hun verse variant en tenslotte kun je ze heel lang bewaren.

Hieronder vind je een lijst met favorieten die zowel voedzaam en, nog belangrijker, geschikt zijn voor een lastige eter.

Koolhydraten


Volkoren- en graanproducten hebben een hogere voedingswaarde dan geraffineerde tarweproducten.

• Graanproducten (weinig suiker)
• Cracker
• Crackers
• Pitabrood

Fruit


Vol met vitamines en natuurlijke zoetheid, fruit is altijd een goede keus.

• Bananen
• Sinaasappels
• Meloen
• Avocado
• Mango's
• Perziken
• Aardbeien
• Papaja

Groenten


Gebruik deze mogelijkheid om je kleintje nieuwe groenten te laten proberen.

• Cherrytomaatjes
• Rauwe courgette
• Rauwe of gekookte worteltjes
• Rauwe of gekookte worteltjes
• Rauwe of gekookte sperziebonen
• Ontdooide bloemkool
• Ontdooide paprika
• Ontdooide broccoli
• Ontdooide worteltjes
• Ontdooide doperwten
• Ontdooide sperziebonen

Diversen


• Kikkererwten of zwarte bonen uit blik (afgespoeld en uitgelekt)
• Dunne laag pindakaas op brood of crackers
• Olijven zonder pit (eventueel afgespoeld)
• Hardgekookte eieren
• Kaas

Voor een ruime keuze zonder gedoe kun je deze snacks en opties proberen. Let op: groenten en fruit moeten zacht zijn en al het voedsel moet in kleine stukjes gesneden zijn zodat kleine vingertjes ze kunnen vastpakken en er geen enkele kans op verstikking is.

Veel gezond plezier onderweg.

Misschien vind je dit ook interessant: