Eetbeginselen: maaltijden voor het hele gezin.

Eetbeginselen: maaltijden voor het hele gezin.

Monica Gullon

Baby's en peuters hebben andere voedingsbehoeften dan volwassenen; ze zijn per slot van rekening aan het groeien. Dat betekent overigens niet dat je alles moet omgooien en een complete eigen boodschappenlijst voor je kind hoeft te hebben!

Kinderen kunnen vaak met alleen wat kleine aanpassingen hetzelfde eten als de rest van het gezin. Zo kun je rekening houden met de eetbehoeften van je baby in je maaltijdvoorbereiding, zodat het hele gezin van dezelfde gezonde maaltijd kan genieten.

Baby (6 tot 12 maanden)


Als je baby net begint met het eten van vast voedsel, raadt de American Academy of Pediatrics (AAP) aan om eenvoudig te beginnen. Wacht vervolgens twee tot drie dagen voordat je iets nieuws serveert zodat je kunt controleren op allergische reacties. Let op dat je goed prakt of fijn snijdt zodat het eten eenvoudig verteert en om verslikken te voorkomen.

Op deze leeftijd hoeft je kleintje geen kruiden op het eten.

Algemene tips
• Praat met je baby tijdens het eten.
• Dring niets op als je baby het hoofd wegdraait (ga zo nodig terug naar moedermelk of flesvoeding als hij nog niet klaar is voor vast voedsel).
• Overhaast niet.

Als je honger krijgt, probeer dan een van deze alternatieve combinaties om tijd te besparen:

Voor jou: Spaghetti met vleessaus
Voor de baby: Alleen spaghetti

Voor jou:Gebakken rijst met garnalen
Voor de baby: Alleen rijst

Voor jou:Appeltaart
Voor de baby: Geschilde, geraspte appel

Voor jou: Guacamole en nacho’s
Voor de baby: Alleen geprakte avocado

Misschien vind je dit ook interessant: