healthy-birthday-cakes-and-treats-children-love

Gezonde cakejes en traktaties waar kinderen van houden

Wendy Kalen

Tijdens het vieren van de verjaardag ben je misschien geneigd om de meest verrukkelijke, decadente heerlijkheden te serveren. Maar een groeiend kind heeft veel voedingsstoffen nodig, daarom is het misschien verstandig om de klassieke verjaardagstraktaties te heroverwegen. Tips voor een feestelijk, gezond en heerlijk menu:

Gezondere taartideeën


Ingrediënten die je kunt vervangen en suggesties voor gezondere opties. Let hier op bij het bakken van een eigen taart.

Ideeën om ingrediënten te vervangen


• 1/3 bloem kan worden vervangen door volkorenmeel
• Appelboter (een sterk geconcentreerde vorm van appelmoes) kan ongeveer 1/3 van gewone boter vervangen
• In plaats van 3 hele eieren, kun je ook 2 hele eieren en 1 eiwit gebruiken
• Er zijn verschillende lightversies voor volvette roomkazen
• Gebruik light zure room in plaats van normale zure room

In plaats van taart


• Havermouttaart
• Bananenbrood
• Groentebroden (wortel, pompoen en courgette)
• Taarten met bieten, aardappels of zoete aardappels

Overvloedige dips


Dips en sauzen zijn leuk voor peuters, maar kan wat geknoei opleveren. Maar dat is niet per se slecht, zo lang je kleintje maar gezond eet!

Zoete dips
• Appelmoes
• Zure room op smaak gemaakt met fruitspread of gepureerd fruit
• Geprakte bananen met of zonder bessen en ricotta

Hartig
• Roomkaas verdund met melk
• Guacamole
• Hüttenkäse
• Hummus
• Romige saladedressings
• Gekookte en gepureerde groenten

Gezond eten om te dippen
• Kaas
• Fruit
• Gekookte groenten (wortels, broccoli, sperziebonen, bloemkool)
• Komkommers
• Crackers
• Volkoren brood
• Kleine stukjes of opgerolde plakjes kip of kalkoen

Schudden voor gebruik


Smoothies hoeven niet alleen uit fruit te bestaan, je kunt er ook prima wat groenten aan toevoegen. Smoothies zitten vol met voedingsstoffen en zijn een fantastische manier om groenten toe te voegen aan een heerlijke traktatie. Als je kleintje van smoothies houdt, voeg dan wat van deze ingrediënten toe voor extra voedingsstoffen:

• Avocado
• Spinazie
• Gekookte worteltjes
• Boerenkool
• Peterselie
• Komkommer

Als je peuter een tuitbeker gebruikt, kun je smoothies verdunnen met water of melk. (Serveer je (te dikke) smoothie in een kom met een lepel.)

"Eetbare gezichtjes"


Maak een gezichtje met eten! Gebruik eten als "verf" en het bord als je canvas. Maak het gezicht heel simpel of zo uitgebreid als je zelf wilt, alleen al ogen en een mond trekken de aandacht. Je kunt het ook afmaken met haar van noedels, groente-oorbellen of een havermoutsnor!

Misschien vind je dit ook interessant: