introduce-your-toddler-to-new-foods-and-snacks

Laat je peuter kennismaken met nieuw eten en snacks.

Suzanne Dixon

Op deze leeftijd kan het alle kanten op met het menu van je kind! Hoewel hij hoofdzakelijk aangepast, zacht tafelvoedsel eet, zoals kleine stukjes gekookte kip, pasta zonder kruiden of gare, ongezouten stukjes groenten, kun je het beste babygranen op het menu houden om ervoor te zorgen dat hij voldoende vitamine B en ijzer binnenkrijgt.

Dit is ook een prima moment om hem te laten kennismaken met voedsel met verschillende texturen. Voor kinderen, maar ook voor volwassenen, kan textuur een zeer belangrijk onderdeel van voedsel vormen. Als je nu al begint met nieuwe etenswaar te introduceren, zal hij later ook eerder bereid zijn om nieuwe dingen te proberen!

Hoeveel heeft hij nodig?


De hoeveelheid die een peuter eet, verschilt van maaltijd tot maaltijd en van dag tot dag. Zo lang je kind groeit en zwaarder wordt, hoef je je geen zorgen te maken dat hij niet genoeg eet.

Een kind van die leeftijd zal er zelf voor zorgen dat hij binnenkrijgt wat hij nodig heeft, of denkt nodig te hebben!

Kinderen van die leeftijd hebben in feite minder voedsel nodig dan je misschien wel denkt: grofweg 900 tot 1.000 calorieën per dag. Dat is niet veel als je bedenkt dat je kind 300 tot 500 van die calorieën nuttigt in de vorm van alleen al volle melk (500 tot 700 ml).

Je peuter krijgt ruim voldoende binnen als je hem drie maaltijden per dag aanbiedt, plus drie snacks tussendoor. Hier volgen enkele gezonde opties:

• Een halve boterham met gesmolten en afgekoelde kaas: tosti
• Ongezouten cracker met een klein beetje banaan
• Wortelschijfjes met humus
• Gesneden vers fruit
• Zoutarme soep

Misschien vind je dit ook interessant: