Tien tips om groenten aantrekkelijk te maken voor moeilijke eters

Tien tips om groenten aantrekkelijk te maken voor moeilijke eters

Kim Galeaz

Is je kleintje een groentenhater? Als je bang bent dat het menu van je kind niet evenwichtig genoeg is, kun je deze gemakkelijke, en sluwe, manieren proberen om enkele voedzame groenten in zijn eetpatroon op te nemen.

En vergeet niet elke dag weer groenten te bereiden, zelfs al eet hij deze niet. Je zult verbaasd staan als je kind plotseling besluit een hapje te nemen!

1. Wees een goed rolmodel


Ziet je kind je regelmatig groenten eten? Hij zal het beslist niet nodig vinden om die broccoli en bloemkool te proberen als jij ze ook niet eet. Je rol bij je kinderen juist voeden bestaat niet alleen uit het aanbieden van het juiste peutervoedsel, maar ook uit zelf het goede voorbeeld geven.

2. Varieer typen en texturen


Serveer groenten op verschillende manieren: uit blik, vers of uit de diepvries. Elk type heeft een andere smaak en textuur, dus het kan zijn dat het ene kind alleen sperziebonen uit blik eet, terwijl het andere de voorkeur geeft aan vers gestoomde sperziebonen.

Qua voedingswaarde zijn ze allemaal min of meer gelijk, alleen bevatten groenten uit blik nogal veel zout. Spoel ze gewoon af als je je daar zorgen over maakt. Onthoud dat de nadruk ligt op het eten van de groenten, niet op je zorgen maken over zout. Als je zoontje dol is op de textuur van aardappelpuree, kijk dan of hij ook andere gepureerde of geprakte groenten eet.

3. Voeg toppers en dips toe


Als het toevoegen van een kaas- of botersaus of ketchup het verschil maakt tussen het al dan niet eten van groenten, laat je kind dan gewoon lekker zijn gang gaan en dippen!

Soms kan simpelweg gesmolten kaas over broccoli of bloemkool gieten ervoor zorgen dat je kind die groente wel wil eten. Bied je kind een gebakken aardappel aan en schep daar enkele eetlepels groenten overheen voordat je kaassaus of zure room toevoegt. Kinderen vinden het heerlijk om hun eten te dippen, dus moedig het eten van rauwe groenten, bijvoorbeeld kleurige paprikareepjes, met een favoriete dressing aan. Wees echter voorzichtig met kinderen onder de 2, omdat rauwe groenten verstikkingsgevaar kunnen opleveren.

4. Doe het op een pizza


Probeer alle mogelijke groenten op dit favoriete gerecht voor de meeste kinderen. Voeg stukjes tomaat toe aan de pizzasaus. Strooi stukjes courgette, champignons (uit blik of vers), fijngehakte ui en rode of groene paprikaringen over de pizza. Sommige kinderen houden zelfs van broccoli-"stronken" op hun pizza!

Als je kind echt dol op kaas is, moet je daar heel veel van toevoegen samen met deze extra groenten.

5. Bak een omeletje


Roerbak wat spinazie, champignons, paprika en ui en voeg deze toe aan het omeletje voordat je dit dichtvouwt. Vergeet niet heel veel kindvriendelijke kaas toe te voegen.

6. Maak koolsalade


Misschien houdt je peuter wel van de knapperigheid en kleur van koolsla. Maak je eigen versie met een kant-en-klare mix (of neem een rasp en een kool) en voeg er wat vetarme dressing aan toe.

Versterk de kleur en voedingswaarde door nog wat wortelreepjes toe te voegen. Probeer ook koolsla van broccoli te serveren. Als hij al van normale koolsla houdt, zal deze "heldergroene, knapperige koolsla" hem misschien ook bevallen. Dit is een prima manier om meer voedzame broccoli in zijn menu op te nemen.

7. Voeg spaghettisaus toe


Spaghettisaus en alle producten met tomaten uit blik tellen als groenteporties. Maak dus vaak spaghetti. Beperk de hoeveelheid zout en kruiden, en serveer een kom spaghettisaus bij de soepstengels. Hij vindt het vast heerlijk de soepstengels in deze saus vol vitamines en mineralen te dippen!

8. Maak er soep van


Een kind dat weigert wortels of mais te eten, lust mogelijk wel groentesoep. Als dat het geval is, voeg je wat extra diepvriesgroenten of groenten uit blik toe aan de soep terwijl deze wordt opgewarmd.

9. Ga voor vloeibaar


Tomatensap en groentesap tellen mee als porties groenten. Ze zitten beiden vol met waardevolle vitamines en mineralen.

10. Serveer meer fruit


Als niets werkt op het groentefront, laat dan de moed niet zakken! Serveer gewoon meer fruit. Fruit bevat vaak dezelfde cruciale voedingsstoffen als groenten, zoals vitamine A en C en vezels. Als je de dubbele hoeveelheid fruit geeft aan je peuter, krijgt hij de meest noodzakelijke voedingsstoffen voor een gezonde groei binnen.

Misschien vind je dit ook interessant: