10 tips to prevent and relieve morning sicknes

10 tips om (ochtend)misselijkheid te voorkomen en te verlichten

Een ontbijtje zien of ruiken, of zelfs maar aan eten denken… je wordt er acuut misselijk van! En helaas beperkt het zich niet bij alle zwangeren tot de ochtend.  

Wat is (ochtend)misselijkheid?


Misselijkheid, soms in combinatie met overgeven, is een normaal verschijnsel in het begin van de zwangerschap. Ongeveer 50 tot 70% van alle zwangere vrouwen hebben hier in het eerste trimester last van. Misselijkheid is niet alleen normaal, het is ook een teken dat de zwangerschap goed verloopt.

Ook al wordt het (ochtend)misselijkheid genoemd (omdat de symptomen meestal in de ochtend het ergst zijn), kun je je op ieder tijdstip van de dag misselijk voelen en overgeven als je zwanger bent.

Men denkt dat de symptomen worden veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG, dat aangemaakt wordt bij het ontwikkelen van de placenta, maar andere factoren zoals een lage bloedsuikerspiegel, verhoogde maagzuren, stress en vermoeidheid kunnen er ook aan bijdragen.

Manieren om (ochtend)misselijkheid te voorkomen.


Preventie is de beste manier om met (ochtend)misselijkheid om te gaan. Leg crackers, rijstwafels of zelfs een stukje chocola naast je bed en eet iets voordat je opstaat, hierdoor zal je bloedsuikerspiegel stijgen.

Eet vijf tot zes keer kleine hoeveelheden, in plaats van drie keer per dag een stevige maaltijd nuttigen, zo vermijd je een lege maag en blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Zorg ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt (vlees, vis, eieren, kaas) en complexe koolhydraten (fruit, groente, granen) om aan de behoeften van je groeiende baby te voldoen.

Omgaan met misselijkheid


Je kunt naast alles vermijden wat je misselijk maakt - ook deze tips uitproberen:

1. Adem langzaam, in door de neus en uit door de mond, of probeer een mooi beeld op te roepen
2. Zuig of kauw op ijsblokjes, of zuig op een vers gesneden citroenschijfje.
3. Als je moet kokhalzen van tandenpoetsen, probeer dan een mondspoeling en spoel regelmatig om je mond fris te houden.
4. Probeer een glas melk te drinken om het zuur in je maag te neutraliseren.
5. Druk een koud doekje of een ijszak tegen je keel aan.
6. Voeg geraspte gember toe aan groente of ander voedsel (dit is een natuurlijk middel tegen misselijkheid).
7. Drink kamille- of gemberthee.
8. Blijf drinken, ook al heb je geen zin in vast voedsel (het kan ook helpen om tijdens de maaltijd geen vloeibaar en vast voedsel door elkaar te nuttigen.).
9. Druk met je vingers op de botten onder aan je schedel (boven je nek, net achter de oren) of houd er wat ijs tegenaan.
10. Probeer een armbandje met een soort bolletje dat als drukpunt werkt. Je koopt het bij de apotheek.

Op de langere termijn


Het goede nieuws is dat bij de meeste vrouwen de (ochtend)misselijkheid na vier maanden ophoudt.

Als de symptomen van misselijkheid en overgeven aanhouden (en je er meer dan één of twee keer per dag last van hebt), je belemmeren om te eten of drinken, en het na het eerste trimester nog niet ophouden, neem dan contact op met je huisarts of verloskundige. Je hebt misschien een ernstiger probleem dat hyperemesis gravidarum wordt genoemd en waarbij een medische behandeling is vereist.

Misschien vind je dit ook interessant: