Your-birthing-team

Het derde trimester: je bent er bijna

Het laatste trimester is een belangrijke periode van groei en ontwikkeling voor je kind. Het is ook belangrijk dat jij het zelf wat rustiger aan gaat doen. Wat kun je verwachten tijdens de laatste loodjes in deze laatste weken?  

In het derde trimester van je zwangerschap, van week 28 tot 40, begint je baby vet onder zijn huid te ontwikkelen, zodat hij er begint uit te zien als de baby die je bij de geboorte zult zien. 

Aan het einde van week 32, weegt je baby zo'n 1,8 kilogram en is hij ongeveer 28 centimeter lang. Hij zal snel zwaarder worden, zodat hij bij geboorte ongeveer 3,1 tot 3,6 kilogram weegt. Hij begint een slaap-wakkercyclus te ontwikkelen. Je merkt wanneer hij wakker is en beweegt, en wanneer hij slaapt en rustig is. Je kunt ook periodes van ritmische bewegingen voelen, wat waarschijnlijk betekent dat hij de hik heeft. Je baby begint nu aan zijn duim te zuigen of zuigbewegingen met zijn mond te maken: hij bereidt zich voor om aan de borst te drinken.

Zijn oogleden zitten niet langer meer vast, wat betekent dat hij ze regelmatig kan openen en sluiten. Hij ontwikkelt zijn vermogen om te zien en horen en je zult merken dat hij reageert op omgevingsprikkels, zoals geluiden, muziek of licht. Hoewel hij nog steeds in je buik zit, begint je baby in het derde trimester te reageren als een 'echte' baby!

En hoe zit het met jou? In het laatste trimester van je zwangerschap kun je wat meer last krijgen van de fysieke ongemakken. Je baby drukt tegen je middenrif en longen, zodat traplopen of het maken van een stevige wandeling veel moeite kost. Je kunt last krijgen van pijn in je rug en moe zijn door het extra gewicht dat je meedraagt.

Doe vooral rustig aan. Vraag niet te veel van jezelf. Schroom niet om hulp te vragen aan vrienden of familie. Kom je moeilijk in slaap of word je veel wakker? Je zult regelmatig naar het toilet moeten nu de baby tegen je blaas aandrukt. Probeer minder te drinken voordat je naar bed gaat. Veel vrouwen merken dat hun enkels en voeten dik worden (oedeem) door extra vocht in hun lichaam. Je benen omhoog leggen op een kussen helpt om de zwelling te verminderen.

Emotioneel gezien kun je soms wat minder hebben. Deze tips helpen je door de laatste loodjes aan. 

  • Ga, als het weer het toelaat, een paar keer per week even buiten wandelen. De frisse lucht zal je energie geven, je bloed laten circuleren en pijnklachten verminderen die je misschien hebt.
  • Ga zwemmen tijdens een speciaal zwangerenuurtje. Het water is lekker warm en je bent even gewichtsloos en ontspannen.
  • Volg een cursus zwangerschapsyoga. Pas de ontspanningsoefeningen die je daar leert toe onder begeleiding van visuele beelden en muziek om je te helpen ontspannen en te kunnen concentreren op wat er komen gaat.
  • Slaap 's nachts op je zij voor meer comfort. Gebruik kussens om je bovenbenen en rug te steunen. Zorg voor minstens 7 uur slaap per nacht en doe overdag wat dutjes zodat je zo uitgerust mogelijk richting je bevalling gaat.

Voorbereiden op de bevalling

Je inlezen over bevallen, geboorte en zorg voor je baby zullen je geruststellen en je voorbereiden op wat er komen gaat. Tijdens je afspraken met de verloskundige kun je ook al je vragen stellen over wat er komen gaat. Weten dat alles in orde is helpt bij het ontspannen.

De groei van je baby is voelbaarder dan ooit. Je zult merken dat je kind steeds heftiger gaat bewegen en schoppen. Het einddoel is in zicht! Hebben jullie al een naam? En babykleertjes? Is de babykamer al in orde? Het duurt nog maar een paar weken voordat je baby er is en dat maakt van het laatste trimester een bijzondere tijd. En die lichamelijke ongemakken? Die zijn nog maar tijdelijk. Dus probeer te ontspannen en te genieten. Je bent er bijna!

Misschien vind je dit ook interessant: