Lessen over bevallen en de geboorte.

Lessen over bevallen en de geboorte.

Zelfhulptechnieken We hebben allemaal gehoord van het gezegde "de geest is sterker dan het lichaam", en als je bekend bent met meditatie- en andere ontspanningstechnieken, zul je wel weten hoe krachtig je geest kan zijn als het op het beheersen van de lichamelijke reacties op stress, pijn en angst aankomt. Dat is vooral erg nuttig bij de bevalling. Er zijn vele manieren om met pijn of paniekaanvallen tijdens de bevalling om te gaan. Maar zoals voor alle vaardigheden geldt: oefening baart kunst. Dus hoe eerder je ermee begint, hoe beter.

NIEUWE VAARDIGHEDEN VOOR GEBOORTE EN MEER Veel van de technieken voor het beheersen van pijn die je in deze lessen over prenatale zorg en geboorte zult leren, kunnen ook nog ver na de geboorte van je baby nuttig zijn. Leren om tijdens de pijn van de weeën door te blijven ademen, en om ontspanning te gebruiken om ongemak en angst bij het bevallen van een baby te beheersen, zal de kans dat je tijdens de bevalling pijnstillers nodig hebt verminderen. Geen medicijnen gebruiken kan de voortgang van de bevalling bevorderen en is goed voor je baby, omdat de meeste pijnstillers, in enige mate, invloed hebben op je kleintje. Doordat je weet dat je lichaam geweldige mechanismen bezit om met de bevallingspijn om te gaan, zul je jezelf sterker voelen wanneer je grote dag nadert.

IN DE TOEKOMST De nieuwe vaardigheden die je leert komen je niet alleen nu van pas. Dezelfde technieken kunnen zeer nuttig zijn om te helpen bij de bestrijding van andere fysieke ongemakken en stress die je tijdens je leven kunt tegenkomen. Ze kunnen je helpen te ontspannen terwijl je leert borstvoeding te geven, of ze geven je manieren om rustig te blijven tijdens de zwaarste momenten van het ouderschap.

JEZELF VOORBEREIDEN De bevallingslessen die je hebt gekozen zullen hun eigen lesmethode hebben en als je ervoor betaalt, kunnen ze gespecialiseerde lessen aanbieden over bepaalde ontspanningstechnieken, yoga en massagevaardigheden. Alle prenatale cursussen behandelen echter algemene ademhalingsvaardigheden en veelgebruikte bewegingstechnieken tijdens de bevalling. Hier zijn een paar oefeningen die de moeite waard zijn om te leren en te oefenen in de laatste weken van de zwangerschap:

* ADEMEN BIJ PIJN Er zijn speciale manieren om te ademen die je kunnen helpen te ontspannen, concentreren en je weeën bij de bevalling te doorstaan. Tijdens bevallingslessen demonstreert je prenatale docent je hoe je tussen weeën diep moet ademhalen en hoe je na elke wee snel uit moet blazen. Correct ademhalen is vooral belangrijk in de tweede fase van de bevalling, wanneer je moet proberen een sterke drang om te persen bij de bevalling te beheersen. Je kunt je ademhaling gebruiken om niet in paniek te raken en rustig te blijven in stressvolle situaties in het dagelijks leven.

* BEKKENTRAINING Er zijn eenvoudige oefeningen die je als voorbereiding op de bevalling kunt doen en die helpen om je buikspieren en bekkengebied te versterken. Je verloskundige zal laten zien hoe je vitale spieren kunt aanspannen, waarvan je waarschijnlijk niet eens wist dat je die had! Met je bekken schommelen kan nuttig zijn om het ongemak van 'rugpijn' te verlichten. Dit is een goede oefening voor als je je weeën meer in je onderrug voelt dan in je buik. Bekkenbewegingen kunnen ook helpen om de baby in een anterieure positie (achterkant van zijn hoofdje naar voren en zijn gezichtje in de richting van je rug) te bewegen, zodat hij klaar is voor de geboorte. Bekkenoefeningen helpen je in het algemeen ook om je houding te verbeteren.

* ONTSPANNING Door stap-voor-stap je hele lichaam te ontspannen leer je jezelf te kalmeren en tussen de weeën door tot rust te komen. Dit kan ook de pijn van de volgende weeën verminderen. Weten hoe je je lichaam goed kunt ontspannen is een vaardigheid die de rest van je leven van pas komt en je altijd kunt gebruiken als je je gespannen voelt.

* VISUELE VERBEELDING Tijdens de bevalling helpt verbeelding (het fantaseren over iets leuks) je om je op iets anders dan de pijn te richten en tijdens en tussen de weeën door positief en kalm te blijven. Op andere momenten van stress kan het een kalmerend effect hebben.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.