Emoties en zwangerschap. Je stemmingswisselingen zijn minstens zo belangrijk.

Emoties en zwangerschap. Je stemmingswisselingen zijn minstens zo belangrijk.

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Het ene moment ben je dolgelukkig, het andere moment voel je je ellendig. Tijdens je zwangerschap gaan je emoties alle kanten op. Lees verder voor hulp bij emotionele achtbanen en tips om deze stemmingswisselingen onder controle te houden.

Een zwangerschap is een heel emotionele ervaring. Je hebt waarschijnlijk ontdekt dat andere mensen, artsen, verloskundigen en familie en vrienden, zich meer richten op de fysieke aspecten van je zwangerschap, dan op je emotionele gezondheid. Ze zijn bezorgd en willen dat jij en je baby gezond zijn, en de lichamelijke aspecten zijn concreter en zichtbaarder voor anderen. Toch zijn de meeste zwangere vrouwen het erover eens dat zwangerschapsemoties en stemmingswisselingen net zo belangrijk zijn.

Wat maakt het zwanger zijn zo emotioneel? Hoe kun je er het beste mee omgaan?

De grote verandering

De meeste vrouwen kijken ernaar uit om zwanger te zijn en moeder te worden. Eenmaal zwanger, gepland of niet, kunnen je gevoelens ten opzichte van je verwachtingen veranderen. Emotionele gezondheid kan lastig zijn. Vrouwen die angstgevoelens hadden verwacht, kunnen zich verrassend op hun gemak voelen. Degenen die dachten dat ze er klaar voor waren, kunnen zich plotseling onzeker voelen.

Je gevoelens veranderen normaal gesproken met per trimester en elke fase brengt zijn eigen emotionele problemen met zich mee. In je eerste trimester kun je moeite hebben met het feit dat je zwanger bent. Tijdens het tweede trimester focus je op het idee dat je echt een baby krijgt. In het derde trimester zul je waarschijnlijk dieper gaan nadenken over de verantwoordelijkheden en het plezier van het moederschap. Dit vraagt om veel emotionele aanpassingen!

Veranderende rollen

De dynamiek binnen de relaties in je gezin verandert ook tijdens de zwangerschap. Als dit je eerste baby is, zul je van individu of een deel van een stel met verplichtingen naar alleen jezelf of je partner, naar het hebben van een fulltime verantwoordelijkheid voor een totaal afhankelijk kindje gaan.

Als je een tweede (of derde of vierde) kindje krijgt, vinden er nog steeds veranderingen plaats binnen het gezin omdat je verantwoordelijkheden groter worden. Zodra in een gezin een nieuw klein persoontje komt, kan dit stressvol zijn, zelfs onder de gelukkigste omstandigheden word je emotionele gezondheid op de proef gesteld. Dit is de reden waarom een zwangerschap soms ook een 'ontwikkelingscrisis' wordt genoemd. Hoewel het hebben van een baby een normaal en een prachtig deel van het leven is, kan het ook nog steeds overweldigend zijn. Gevoelens kunnen worden vergroot door de hormonale veranderingen die plaatsvinden in je lichaam.

Wat je kunt voelen

Dit zijn emoties en reacties waar veel zwangere vrouwen mee te maken krijgen. Let op, ze zijn niet allemaal negatief:
vreugde, geluk en opwinding
depressie, onzekerheid of angst
prikkelbaarheid
kalmte
grotere afhankelijkheid van je partner of gezin
trots dat je een wonder hebt volbracht
liefde voor je baby, er aan hechten voordat het kindje geboren is
reacties op de veranderingen van je lichaam (je kunt genieten van de manier waarop je lichaam eruit ziet tijdens de zwangerschap, of niet)
verstrooid voelen
verdriet over het verlies van de manier waarop de dingen vroeger waren
bezorgdheid over de financiën, woonsituatie, kinderopvang, verlies van zelfstandigheid, veranderingen in je relatie, bevalling en geboorte, of je wel een goede moeder zult zijn en ga zo maar door
gevoelens van ongeduld alsof je eeuwig zwanger bent geweest
overgevoeligheid voor opmerkingen of advies van anderen
vaak huilen
dagdromen over je baby

je zwangerschapsemoties onder controle houden

Hoewel al het bovenstaande normaal is, kun je maatregelen nemen om stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap te verminderen tijdens deze spannende maar stressvolle tijd:

blijf lichamelijk gezond. Eet gezond, beweeg en rust genoeg. Als je je niet goed voelt, ben je sneller angstig of overstuur.
Weet wat je te wachten staat. Ga naar prenatale en bevallingsbijeenkomsten en lees boeken over zwangerschap. Weet wat je te wachten staat, luister naar professionals. Andere aankomende ouders ontmoeten kan stress verlichten.
Deel je gedachten en gevoelens met je partner, vrienden of familieleden.
Voorkom dat je jezelf thuis of op het werk teveel belast met verplichtingen.
Gebruik geen medicijnen tegen depressiviteit of stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap en ook geen homeopathische geneesmiddelen. Raadpleeg altijd je verloskundige of arts voordat je medicijnen, met of zonder recept, gebruikt tijdens de zwangerschap.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.