Het nieuwe babydieet? Eet je gezond en krijg je genoeg eiwit binnen?

Het nieuwe babydieet? Eet je gezond en krijg je genoeg eiwit binnen?

Het belang van eiwit op dit moment van je zwangerschap: je hebt niet alleen een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig (100 gram per dag), je moet er ook voor zorgen dat je het juiste soort eiwit eet, namelijk eiwit dat alle essentiële aminozuren bevat. Deze zijn belangrijk voor de groei en ontwikkeling van je baby en zitten vooral in vlees, vis en zuivelproducten.

VOLDOENDE EIWITTEN Als er één ding is dat jij en je baby op dit moment nodig hebben, dan is dat eiwit. Een eiwitrijk dieet zorgt ervoor dat je sterk blijft en geeft je baby de aminozuren die nodig zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling.

HOEVEEL De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwit tijdens de zwangerschap is 60 gram. Sommige voedingsdeskundigen adviseren tijdens de zwangerschap zelfs 100 gram in te nemen. Een halve liter melk bevat bijvoorbeeld minder dan de helft van deze hoeveelheid, dus zelfs melkliefhebbers zullen op zoek moeten naar verschillende gezonde bronnen van eiwit om aan deze hoeveelheid te komen.

VOEDZAAM Zwangere vrouwen hebben eiwit nodig van goede 'kwaliteit', dat wil zeggen een eiwitrijk dieet dat voedzaam is en grote hoeveelheden van alle essentiële aminozuren bevat. Vlees, vis en zuivel zijn rijk aan eiwit en zijn dus allemaal goede bronnen voor het nieuwe eetpatroon tijdens je zwangerschap. De meeste plantaardige eiwitten zijn niet zo goed. Als je vegetariër bent en helemaal als je veganist bent, heb je speciale combinaties van bepaalde voedingsmiddelen nodig om ervoor te zorgen dat je de nodige aminozuren binnen krijgt. Je huisarts en verloskundige kunnen je helpen om een uitgebalanceerd dieet samen te stellen, zowel voor jou als voor je baby. Maar als je nog steeds twijfelt, raadpleeg dan een voedingsdeskundige.

Misschien vind je dit ook interessant: