Je ideale zwangerschapsgewicht en lijnen. Wat is het ideale zwangerschapsgewicht?

Je ideale zwangerschapsgewicht en lijnen. Wat is het ideale zwangerschapsgewicht?

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Schrap lege calorieën en focus je op de ‘goede’ koolhydraten. 'Goed' samengestelde koolhydraten leveren cruciale energie en belangrijke mineralen, eiwitten en vezels voor jou en je baby. Hier moet je op letten.
Koolhydraten leveren energie. We halen ongeveer de helft van onze calorieën uit koolhydraten. Dit geldt niet alleen tijdens de zwangerschap. Sommige diëten schrijven een beperkte inname van koolhydraten voor omdat dit lege calorieën schijnen te zijn. Let op: wanneer je een dieet volgt is het belangrijker om je totale calorie-inname in de gaten te houden in plaats van je te focussen op een specifieke energiegroep als koolhydraten. Om je ideale gewicht tijdens je zwangerschap te behouden is het belangrijk om een onderscheid tussen de ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten te maken.

Wat zijn goede en slechte koolhydraten?

Niet alle koolhydraten zijn gelijk. Enkelvoudige koolhydraten, oftewel slechte koolhydraten, zitten vol calorieën en energie, maar bieden geen voedingsstoffen die belangrijk zijn tijdens je zwangerschapsdieet. Wit brood, witte rijst of pasta, geraffineerde ontbijtgranen, koekjes, cake, junkfood en suiker zijn allemaal enkelvoudige koolhydraten en kun je beter vermijden.

In meervoudige koolhydraten, oftewel de goede koolhydraten, zitten daarentegen boordevol mineralen, eiwitten en vezels - die jij en je baby allemaal nodig hebben. Groente, fruit, volkoren brood, ontbijtgranen en pasta, bruine rijst, gedroogde bonen en erwten gestoomde of in hun schil gepofte aardappelen zijn allemaal meervoudige of complexe koolhydraten en zitten boordevol mineralen.

Goede eigenschappen van meervoudige koolhydraten

De meeste voedingsdeskundigen geloven dat ons dieet voor ongeveer 60 procent van de totale dagelijkse calorieën uit koolhydraten moet bestaan.

De vezels in meervoudige koolhydraten, zoals fruit en groente die onderdeel zijn van je zwangerschapsdieet, helpen niet alleen bij het behouden van een gezond gewicht, maar kunnen ook obstipatie tijdens je zwangerschap verminderen. Sommige koolhydraten helpen tegen misselijkheid in het eerste trimester.

Kooktips

Zo haal je alle vitaminen en mineralen uit je koolhydraten:
eet verse of bevroren groente en fruit. Deze hebben een hogere voedingswaarde dan de ingeblikte variant. Neem rauwe groente of fruit als tussendoortje, hierbij hoef je geen calorieën te tellen.
Kook je groente niet stuk, maar wok ze of stoom ze licht in de magnetron. Zo blijven alle vitaminen en mineralen behouden.
Laat rijke sauzen en boter over je groente staan. Deze sauzen zitten vol vet waardoor je eerder vol zit en er minder plek overblijft voor gezondere voeding die je net nodig hebt voor het ideale zwangerschapsgewicht.

Misschien vind je dit ook interessant: