sleep-during-pregnancy-and-problems-with-urinary-frequency-let-sleeping-mums-lie

Slaap tijdens de zwangerschap en vaak moeten plassen. Wek geen slapende moeder

Suzanne Dixon MD, MPH

Moeite met slapen? Met een baby die schopt, je frequente wc-bezoekjes en die buik die steeds in de weg zit, kan het moeilijk zijn om de slaap te vatten als je zwanger bent. Gelukkig hebben wij wat tips voor je.
'Rust goed uit' is goed advies, maar vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Een groeiende, actieve baby en hormoonveranderingen kunnen je slaap tijdens de zwangerschap beïnvloeden en er voor zorgen dat je minder makkelijk in slaapt valt. Als je eindelijk slaapt, maakt de baby je vaak wakker. Hier volgen een aantal manieren waarop je slaap verstoord kan worden en manieren om ermee om te gaan.

Liggen woelen

Het kan tijdens de zwangerschap vaak lastig zijn, vooral in het derde trimester, om een comfortabele slaaphouding te vinden. Probeer op je zij te liggen met een kussen tussen je knieën, zodat je onderrug gesteund wordt. Als je kussens achter je legt en jezelf daarop laten rollen, krijg je steun waar je die het meest nodig hebt. Sommige vrouwen vinden het prettig om te slapen met hun hoofd ietsje omhoog en een heleboel kussens onder zich en om zich heen.

Vaak plassen

Hoe verder je zwangerschap vordert, hoe vaker je zult moeten plassen. En dan maakt het niet uit of het nacht is. Dit komt omdat je baarmoeder groter wordt en op je blaas drukt. Ga overdag niet minder drinken, maar vlak voor het slapengaan wel.

Soms kunnen urineweginfecties ervoor zorgen dat je vaker gaat plassen. Vaker plassen is niet het enige symptoom van een urineweginfectie: het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je heel dringend moet plassen of het plassen gepaard gaat met pijn of een branderig gevoel. Als je deze symptomen ervaart en ook vaker moet plassen, neem dan contact op met je vroedvrouw of huisarts. Ze zullen dan waarschijnlijk kijken of je een urineweginfectie hebt.

De activiteit van je baby

Het kan zijn dat je 's nachts wakker wordt van de bewegingen van je baby. Hier kun je niet veel aan doen en dat wil je ook niet. Een baby die beweegt, is meestal gezond. Als baby's niet meer bewegen of minder gaan bewegen, maken we ons zorgen om hun gezondheid. Het kan voor jou dus frustrerend zijn, maar het is een teken dat je kleintje gezond is! Als je baby je 's nachts wakker houdt, probeer dan overdag te slapen. Zelfs een klein dutje kan je goed oppeppen.

Problemen met zenuwcompressie. Alle vrouwen houden vocht vast tijdens de zwangerschap (oedeem). Dit is normaal, maar het kan tot gevolg hebben dat er druk wordt uitgeoefend op bepaalde zenuwen. Een zenuw die via de pols naar de hand loopt, kan zo bijvoorbeeld onder druk komen te staan (carpale tunnelsyndroom). De pijn hierdoor is meestal in de ochtend op z'n ergst en het kan zijn dat je er 's nachts van wakker wordt. Vaak helpt het om 's nachts een brace te dragen. Of probeer de arm in kwestie op een kussen te laten rusten.

Slaaptips
Hier volgen nog een aantal manieren om ervoor te zorgen dat je genoeg slaap krijgt:
Vermijd cafeïne houdende drankjes.
Zorg dat je elke dag wat lichte beweging krijgt. Uit onderzoek is gebleken dat regelmatige beweging ervoor zorgt dat je beter slaapt. Wandelen is een prima optie voor zwangere vrouwen. Meer informatie over bewegen tijdens de zwangerschap kun je vinden onder 'Lekker actief!'
Probeer een glas warme melk te drinken vlak voor het slapengaan.

En tot slot, gebruik geen slaappillen om in slaap te vallen, zelfs geen pillen die zonder recept verkrijgbaar zijn. Raadpleeg altijd eerst je verloskundige of huisarts voordat je medicijnen gaat gebruiken.

Misschien vind je dit ook interessant: