Speciale voedingstips voor aanstaande moeders

Speciale voedingstips voor aanstaande moeders

Cheryl Lock

Zwanger zijn is een mooie, leuke en soms verwarrende tijd, vooral als het over je eten gaat.

Je baby verzorgen begint met de eerste maaltijd nadat je gehoord hebt dat je zwanger bent. Een goede voeding voor beiden zorgt ervoor dat jullie allebei zo gezond en sterk mogelijk door de zwangerschap komen.

Voor moeders die een speciaal eetpatroon hebben, kan het plannen van gezonde maaltijden een heel gedoe zijn. Onthoud dat het meestal geen probleem is om je eetpatroon tijdens de zwangerschap te blijven volgen, of je nou vegetarisch of veganist bent of glutenvrij eet.

Maar laat je huisarts wel weten dat je een bepaald dieet volgt, zodat die je eetpatroon kan nalopen en je er zeker van kunt zijn dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die de baby nodig heeft. Er zijn natuurlijk een aantal voedingsstoffen en vitaminen die alle zwangere vrouwen nodig hebben, wat voor soort eetpatroon ze ook volgen.

Lees hier welke voedingstoffen je nodig hebt.

Eiwitten


Een gezond voedingspatroon tijdens de zwangerschap moet veel eiwitten bevatten, omdat deze de broodnodige energie geven en je baby helpen in zijn ontwikkeling. Gelukkig zijn eiwitten in talloze eetwaren te vinden, zoals vlees, kip, eieren, melkproducten, bonen, tofu, groente en noten. Probeer drie keer per dag eiwitten te eten.

Calcium


Calcium is belangrijk voor de ontwikkeling van je baby, dus probeer tijdens de zwangerschap extra calcium in te nemen. Yoghurt, magere melk, kaas, verrijkte granen en groente met donkergroene bladeren zijn allemaal perfecte calciumbronnen.

IJzer


Een dieet dat uit rundvlees, varkensvlees, gedroogde bonen, spinazie en havermoutpap bestaat, zal je al het ijzer bevatten dat je nodig hebt.

Foliumzuur


Dit is belangrijk voor aanstaande moeders, omdat foliumzuur de placenta ondersteunt. Foliumzuur zit in sinaasappels (en het sap), aardbeien, bladgroente, bieten, bloemkool, pasta, bonen en noten.

Vitaminen


Zorg dat je alle benodigde vitaminen binnenkrijgt, zoals vitamine A, C, D, E en B2 en zink. De makkelijkste manier om al deze vitaminen binnen te krijgen is met groente, fruit en volle granen.

Als je zwanger bent is het belangrijk om de gezondheidsvoorschriften van je huisarts te volgen, vooral als je een speciaal dieet volgt. Als je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, kan een supplement helpen, maar bespreek dit eerst met je huisarts. Onthoud, hoe gezonder je eet, des te beter het is voor je baby!

Misschien vind je dit ook interessant: