Your-emotional-health

Stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap

Het ene moment ben je dolgelukkig, het andere moment voel je je ellendig. Tijdens je zwangerschap gaan je emoties alle kanten op. Hoe houd je jezelf emotioneel in balans?

Een zwangerschap is een heel emotionele ervaring. Vaak wordt alleen gekeken en gevraagd naar de lichamelijke aspecten en naar je baby. Maar de hormonen, fysieke veranderingen en onzekerheid over wat gaat komen, kunnen je emotioneel uit balans brengen.

De grote verandering

Natuurlijk kijk je er naar uit om moeder te worden. Maar eenmaal zwanger, gepland of niet, kunnen je gevoelens ten opzichte van je verwachtingen veranderen. Vrouwen die onzeker waren, kunnen zich verrassend op hun gemak voelen. Degenen die dachten dat ze er klaar voor waren, kunnen zich plotseling juist onzeker voelen.

Elke fase van je zwangerschap brengt zijn eigen emotionele problemen met zich mee. In je eerste trimester is het soms even wennen aan het feit dat je zwanger bent. Tijdens het tweede trimester focus je op het idee dat je echt een baby krijgt. In het derde trimester ga je waarschijnlijk dieper nadenken over de verantwoordelijkheden en het plezier van het moederschap. Dit vraagt om veel emotionele aanpassingen!

Veranderende rollen

Ook in je gezin verandert veel tijdens de zwangerschap. Als dit je eerste baby is, is het een hele overgang naar het hebben van een fulltime verantwoordelijkheid voor een totaal afhankelijke baby. Als je een tweede (of derde of vierde) kind krijgt, vinden er nog steeds veranderingen plaats binnen het gezin omdat je verantwoordelijkheden groter worden. Zodra in een gezin een nieuw klein persoontje komt, kan dit stressvol zijn. Zelfs onder de meest ideale omstandigheden word je emotionele gezondheid op de proef gesteld.

Het krijgen van een baby is heel mooi, maar soms ook overweldigend. Gevoelens kunnen worden uitvergroot door de hormonale veranderingen die plaatsvinden in je lichaam.

Emoties en reacties

Als zwangere kun je de volgende emoties hebben, zowel positief als negatief.

Vreugde, geluk, opwinding, depressie, onzekerheid, angst, prikkelbaarheid, kalmte, grotere afhankelijkheid van je partner of gezin, trots dat je een wonder hebt volbracht, liefde voor je baby, je hechten voordat je baby geboren is, reacties op de veranderingen van je lichaam, je verstrooid voelen, verdriet over het verlies van de manier waarop de dingen vroeger waren, bezorgdheid over de financiën, woonsituatie, kinderopvang, verlies van zelfstandigheid, veranderingen in je relatie, bevalling of geboorte, of je wel een goede moeder zult zijn etc., gevoelens van ongeduld, overgevoeligheid voor opmerkingen of advies van anderen, vaak huilen, dagdromen over je baby.

Emotioneel in balans

Hoewel al het bovenstaande normaal is, kun je maatregelen nemen om stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap te verminderen tijdens deze spannende maar stressvolle tijd: blijf lichamelijk gezond. Eet gezond, beweeg en rust genoeg. Als je je lichamelijk goed voelt, raak je ook niet zo snel overstuur of angstig. 

Goede voorbereiding

Om je goed voor te bereiden kun je informatie opzoeken op internet of boeken lezen over zwangerschap, bevalling en baby. Je verloskundige is ook een goede vraagbaak. Later in je zwangerschap kun je een speciale cursus volgen en zijn er vast speciale bijeenkomsten vanuit de verloskundigenpraktijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

Deel je gedachten en gevoelens met je partner, vrienden of familieleden. En voorkom dat je jezelf thuis of op het werk teveel belast met verplichtingen.

Misschien vind je dit ook interessant: