Working-while-preganant

Zwanger werken: hoe kun je ontspannen doorwerken?

Zorg voor een comfortabele werkplek. Zolang je geen last hebt van complicaties, kun je tot de laatste zes of zelfs vier weken van je zwangerschap gewoon blijven werken. Probeer als het kan regelmatig extra rustpauzes (ongeveer 15 minuten) in te lassen om even met je baby tot jezelf te komen.

Gezond en veilig op het werk

Zonder complicaties kun je - als je dat wilt - waarschijnlijk door blijven werken tot 4 weken voor je uitgerekende datum, mits jouw baan hiervoor ook geschikt is natuurlijk. Vermijd zoveel mogelijk gevaarlijke stoffen als verf en andere middelen op terpentinebasis, bestrijdingsmiddelen voor ongedierte en chemicaliën. Heb je onregelmatige werktijden of een risicovol beroep, vraag dan om advies bij de bedrijfsarts over eventuele aanpassingen. 

Tips voor een gezond en veilig werkklimaat

  • Neem - indien mogelijk - extra pauzes van ongeveer 15 minuten en leg je voeten gedurende de dag regelmatig omhoog. Dit stimuleert je bloedcirculatie, vermindert problemen met opgezwollen enkels en voeten en voorkomt kramp.
  • Sta niet te snel op na een lange tijd achter je bureau of rustpauze. Te snel opstaan, kan je tijdens je zwangerschap duizelig maken.
  • Bij een stressvolle baan is het belangrijk om genoeg te ontspannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van yoga- en meditatieoefeningen. Zelfs de meest simpele oefeningen zullen stress verlichtend werken. Veel stress verhoogt het risico op een vroegtijdige bevalling, dus het is belangrijk om niet alleen goed op je lichamelijke, maar ook op je emotionele welzijn te letten.
  • Zorg voor een goede nachtrust. Als je werkplek een rustruimte heeft waar je even kunt gaan liggen, doe dan een powernap van een kwartiertje. Als dat niet mogelijk is, ga dan af en toe ’s avonds extra vroeg naar bed.

Misschien vind je dit ook interessant: