pregnancy-week-by-week-week-21

Je bent in "week":

Zwangerschap per week: week 21

Jouw baby


De hartslag van je baby wordt steeds maar sterker en luider!

Nog een paar weken geleden had de dokter een speciaal apparaat nodig om de hartslag te kunnen horen, het zogenoemde doptone-apparaat. Nu is er alleen nog een stethoscoop nodig. Als je thuis naar de hartslag van je baby wilt luisteren, kun je een eenvoudige stethoscoop kopen bij de drogist. (Vader, broers en zussen en grootouders kunnen ook meeluisteren.)

De hartslag van je kleintje is moeilijk te onderscheiden van die van jou. Luister naar het snellere ritme, de hartslag van een baby is 120 tot 160 slagen per minuut, ongeveer twee keer zo snel als die van jou. Veel vrouwen vinden dat het klinkt als galopperende paarden.

Je baby weegt nu tussen 300 en 350 gram en is ongeveer 23 cm lang: precies de lengte en het gewicht van een banaan of wortel.

Naarmate je baby groeit, begint het in subtiele cycli te slapen en te ontwaken. Op echo's is te zien hoe ongeboren baby's soms al een favoriete houding hebben om in te slapen. Die van jou steunt zijn kin misschien op zijn borst, of zijn handen, of houdt het hoofd naar achteren.

Jouw zwangerschap


Rugpijn, vooral in de onderrug, komt vaak voor tijdens de zwangerschap. En dit is niet verwonderlijk: je groeiende baarmoeder verschuift je zwaartepunt en trekt je onderrug naar voren.

Ondertussen zorgt het hormoon relaxine ervoor dat alle gewrichten en pezen in je lichaam losser worden, inclusief de banden waarmee je bekkenbeenderen aan je wervelkolom vastzitten. Het losser worden van de gewrichten komt goed van pas bij de geboorte: hierdoor kan het bekken zich verwijden zodat het hoofd van je baby erdoorheen kan. Het betekent ook dat je de komende paar maanden een pijnlijke rug hebt!

Om je rugpijn te verzachten kun je de volgende dingen in je dagelijkse gewoonten aanpassen. Gebruik als je zit, of je nu televisie kijkt of werkt, een voetensteun om je voeten een beetje omhoog te plaatsen. Als je moet staan om iets te doen, bijvoorbeeld bij het koken of afwassen, zet dan een voet op een krukje om de druk op je onderrug wat te verminderen.

Neem, wanneer mogelijk, een lekker warm (maar geen heet) bad. Als je rugpijn niet weggaat, neem dan contact op met je verloskundige.

Van de deskundigen


Fruit en groenten vormen tijdens de zwangerschap een goede bron van vitaminen en mineralen, maar wat doe je als je ze niet lust?

"Wees creatief," adviseert deskundige en gediplomeerd verpleegkundige Margaret Comerford Freda. "Drink groentesap (of mengsels) of probeer verschillende toppings - bijvoorbeeld kaas - die de smaak van de groenten camoufleren."

Misschien vind je dit ook interessant: