Massagetechnieken voor te vroeg geboren baby's

Massagetechnieken voor te vroeg geboren baby's

Cherry Bond

Het masseren van je baby kan hem laten ontspannen en emotionele en lichamelijke stress verminderen, waardoor hij beter zal slapen. Het kan ook gebruikt worden om gasvorming, constipatie en kolieken tegen te gaan. Het kan zelfs helpen om neusverstoppingen en plakkende ogen te verlichten.

Een massage stimuleert het hele systeem van een jong kind en bevordert een gezonde groei en ontwikkeling!

Massagebewegingen kunnen ook aangepast worden voor te vroeg geboren baby’s. Vraag het voor alle zekerheid aan je huisarts of verpleegkundige in de materniteit voordat je met het masseren van je baby begint. Vraag iemand die getraind is in kindermassages om instructies.

Voordat je dit artikel verder leest is het belangrijk om de signalen te herkennen dat je baby er klaar voor is om aangeraakt te worden. Leer ook hoe je hem gerust kunt stellen en kunt voorbereiden op de massage.

Houd deze kernpunten in gedachten
Begin met een lichaamsdeel waar je baby al gewend is om aangeraakt te worden. De voorkeur gaat vaak uit naar het hoofd, de handen en de voeten.

• Controleer eerst of hij positief op de aanraking reageert. Dit kun je het beste doen wanneer de baby niet te hongerig of te vol zit. Als je baby zich niet goed genoeg voelt of niet genoeg energie heeft voor een massage zal hij het niet toelaten.
• Begin met een teder en stil vasthouden.
• Bewegingen moeten positief, langzaam en ritmisch zijn. Snelle, vederlichte strelingen met de vingertoppen kunnen irritant zijn. Langzame bewegingen met iets meer druk zijn meestal rustgevender.
• Probeer één langzame streling per keer
• Ga alleen verder met masseren als je baby er tevreden uitziet – houd je baby opnieuw een tijdje stil vast, als de massage te stimulerend is.

De beste manier om een voetmassage te geven
Deze voetmassage kan geruststellend werken. Het helpt om de spanning in de voeten te verlichten en kan ook op de handen worden uitgevoerd. Een voetmassage motiveert je baby om zijn beentjes en voetjes in een ontspannen positie te buigen.

De handen van de baby masseren kan hem aanmoedigen om zijn armpjes en handjes in een stressvrije positie te houden, bij het gezicht of het bovenlichaam en rond de taille.

1. Begin met toestemming vragen.
2. Kleed alleen de zone uit waar je wilt masseren. Leg een laken of een klein dekentje onder de armpjes van je baby, zodat hij zijn vingers kan bereiken om geruststellend op te zuigen. Zorg ervoor dat er iets is dat zijn beentjes ondersteunt als hij deze ineens strekt. De meeste baby’s voelen zich kwetsbaar op hun rug, leg hem daarom liever op haar zijde in de wieg of de couveuse. Als je hem kunt vasthouden, leg hem dan op een zacht kussen op je knieën en houd hem toegedekt.
3. Wrijf kort wat olie (zie hieronder) in je handen.
4. Houd één beentje in een gebogen positie dichtbij het lichaam van je baby, pak de voet met je hand en help hem te ontspannen door deze rustig en stil in je warme palm vast te houden. Dit kan heel geruststellend, ontspannend en ondersteunend aanvoelen voor je baby.
5. Ondersteun zijn beentje door zijn voetzool veilig tegen je handpalm te laten rusten. Begin zachtjes te strelen over de hele bovenkant van zijn kleine voetje, van de enkel naar de tenen. Oefen positieve, zachte druk uit met een duim of een vinger. Volg dezelfde procedure als je de handjes van je baby masseert door met de buitenkant van de handen te beginnen en daarna met de vingertjes.
6. Houd het voetje van je baby in je handen zoals in Stap 5. Maak hele langzame ronddraaiende bewegingen rond de enkel en beide zijden van de voet (of polsen, als je de handen masseert).
7. Druk zachtjes op iedere teen terwijl je de voet nog steeds vasthoudt (wees voorzichtig dat je niet onder de voet kietelt). Als de teentjes te gevoelig zijn om individueel gemasseerd te worden, druk dan voorzichtig op alle tenen tegelijk om ze te ontspannen. Of houd de teentjes van de baby gewoon zachtjes vast in je warme handen.
8. Druk drie keer voorzichtig op iedere teen terwijl je je duim en wijsvinger op en onder de teen legt. Glij dan met je vinger/duim naar beneden, net onder het midden van de voetzool, en druk drie keer.
9. Pak de hele voet vast en draai de enkel van je baby in een langzame ronddraaiende beweging om eventuele spanning uit de enkel en de voet los te maken.
10. Blijf de voet nog steeds vasthouden en eindig met langzame strelingen over de hele bovenkant van de voet (of bovenkant van de hand), van de teen naar de enkel.
11. Eindig zoals je begon: houd de voet stil vast in de palm van je hand.
12. Houd de voet warm en ontspannen na de massage door schoentjes of sokjes aan te doen. Zeg "dankjewel" tegen de baby, zodat hij begrijpt dat jullie samen een heel speciaal moment hebben gedeeld.

Let op
De tijd die je doorbrengt met het masseren van je baby zal per keer verschillen, en is afhankelijk van hoe de baby zich op een bepaald moment voelt. Een sessie van één of twee minuten kan al voldoende zijn en meestal is het voldoende om één gedeelte van het lichaam per keer te masseren.

• Een massage kan zowel stimulerend als ontspannend zijn, dus kijk uit voor tekenen van overstimulatie of “nee’ signalen van je baby.
• Masseer niet als je baby koorts heeft of er ziek of moe uitziet.
• Baby’s die bijna klaar zijn om naar huis te gaan na een lange periode op de neonatale intensive care afdeling, kunnen bloedarmoede hebben en veel energie verbruiken bij het ontwikkelen van hun eetvaardigheden. In dit geval kan een massage teveel voor ze zijn.
• Babytaal herkennen (aanwijzingen of signalen) is essentieel om veilig en met succes te masseren. Vraag een expert op het gebied van babymassage naar tips, zij weten deze taal te herkennen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.