essential

Bevalling en geboorte: dit wil je weten

De geest is sterker dan het lichaam. Dat heb je vast wel eens horen zeggen. Nu je bevalling nadert, kun je bepaalde technieken inzetten om stress, angst en pijn aan te kunnen.

Veel van de technieken die je verderop in dit artikel leest, kun je ook gebruiken na de geboorte en daarna in het ouderschap. Ze helpen om te ontspannen en je te kalmeren in de zorg voor je baby, bijvoorbeeld bij het geven van borstvoeding. Heb vertrouwen in je eigen kunnen en voel je sterk voordat je de bevalling ingaat. Je kunt het.

Goede voorbereiding

Heb je een zwangerschapscursus gekozen om te volgen? Welke je ook kiest, bij allemaal wordt ingegaan op de bevalling en hoe je je het beste kunt ontspannen, ademhalen en focussen. Deze oefeningen kun je ook thuis doen als voorbereiding in de laatste weken van je zwangerschap.

Ademen bij pijn

Er zijn speciale manieren om te ademen die je kunnen helpen te ontspannen, concentreren en je weeën bij de bevalling te doorstaan. Tijdens de zwangerschapscursus leert je docent je hoe je tussen de weeën door diep kunt ademhalen en hoe je na elke wee snel uitblaast. Een goede ademhaling is vooral belangrijk in de tweede fase van de bevalling, wanneer de ontsluiting vordert en je nog niet mag persen. Voor later: je kunt je ademhaling gebruiken om niet in paniek te raken en rustig te blijven in stressvolle situaties in het dagelijks leven.

Bekkentraining

Er zijn eenvoudige oefeningen die je als voorbereiding op de bevalling kunt doen en die helpen om je buikspieren en bekkengebied te versterken. Tijdens je zwangerschapscursus leer je hoe je spieren kunt aanspannen, waarvan je waarschijnlijk niet eens wist dat je die had! Met je bekken schommelen kan nuttig zijn om het ongemak van 'rugpijn' te verlichten. Een goede oefening voor als je je weeën meer in je onderrug voelt dan in je buik.

Bekkenbewegingen kunnen ook helpen om de baby in de juiste positie te brengen voor de geboorte.

Voor later: bekkenoefeningen om je houding te verbeteren.

Ontspanning

Door stap voor stap je hele lichaam te ontspannen leer je jezelf te kalmeren en tussen de weeën door tot rust te komen. Hierdoor kun je ook de pijn van de volgende weeën beter opvangen.

Voor later: weten hoe je je lichaam goed kunt ontspannen is een vaardigheid die de rest van je leven van pas komt en je altijd kunt gebruiken als je je gespannen voelt.

Visualisatie

Tijdens de bevalling helpt verbeelding, ofwel het fantaseren over iets leuks, je om je op iets anders dan de pijn te richten. Zo voel je je tijdens en tussen de weeën door positief en kalm.

Voor later: op andere momenten van stress kan visualisatie een kalmerend effect hebben.

Misschien vind je dit ook interessant: