coping with stress

Zwangerschapsstress

Stress is niet goed voor jou en je baby. Het kan angstgevoelens versterken en je slaap en eetlust beïnvloeden.

Wat kun je doen om te ontspannen? 

Je kunt tijdens de zwangerschap de meest uiteenlopende emoties ervaren. Het is normaal dat je af en toe angst voelt of er genoeg van hebt. Maar als zwangerschapsstress slapeloosheid, hoofdpijn, verlies van eetlust of eetbuien veroorzaakt, zoek dan naar manieren om te ontspannen en weer rustig te worden. Onthoud dat zwangerschapsstress niet alleen invloed op jou heeft, maar ook op je baby.  

Tips voor ontspanning en rust

  • Evalueer je dagelijkse leven en bekijk waar dingen kunnen worden verbeterd. Kun je je werkuren verminderen? Kun je thuis wat hulp krijgen? Zijn er plannen die misschien tot na de geboorte moeten worden uitgesteld?
  • Praat met iemand over emoties tijdens de zwangerschap. Soms kan het helpen om gewoon dingen met je partner of een vriendin te bespreken.
  • Maak elke dag een wandeling. Lichamelijke oefeningen verminderen de spanning.
  • Neem een warm bad en luister naar rustgevende muziek om zwangerschapsstress te verminderen.
  • Door het leren van een ontspanningstechniek zoals meditatie, kun je je geest helder houden en je lichaam kalmeren, en leer je jouw emoties in de zwangerschap beter kennen.
Als je je zorgen maakt over de bevalling, kunnen deze methodes je helpen om jezelf tijdens weeën kalm en comfortabel te blijven voelen.

Misschien vind je dit ook interessant: