5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 2 3

Als je drie maanden zwanger bent, sta je aan het begin van het tweede trimester, wat heerlijk nieuws is.

Maandelijkse zwangerschapssymptomen: drie maanden zwanger

In de derde maand van je zwangerschap zijn sommige zwangerschapssymptomen best fijn en andere een enorme uitdaging. Hoewel al deze symptomen volkomen normaal zijn tijdens de zwangerschap, kom je ze misschien (gelukkig) niet allemaal tegen.

  • Gewichtstoename
  • Meer energie
  • Meer vaginale afscheiding
  • Spataderen
  • Duizeligheid
  • Vaak plassen
  • Gevoel van kalmte
  • Vergeetachtigheid
  • Veranderingen in huidpigment

Drie maanden zwanger: veranderingen van binnen en buiten

Embryonale ontwikkeling: In de derde maand van de zwangerschap beginnen de geslachtsorganen zich te vormen en ontwikkelt je kleintje slik- en zuigreflexen. Ook de zintuiglijke ontwikkeling gaat door: hij kan de binnenkomende, gedempte geluiden uit de buitenwereld beginnen horen en zal gevoelig worden voor fel licht. Er verschijnt heel fijn, zacht haar op de huid, ook wel lanugo genoemd, maar bij de geboorte zal het meeste van dit haar verdwenen zijn.

Veranderingen in je lichaam: Het kan zijn dat je deze maand een klein buikje begint te krijgen en dat je borsten wat groter worden, al verschilt het per vrouw wanneer dit wat meer zichtbaar wordt. Eén van de zwangerschapssymptomen die echt hoort bij de derde maand van je zwangerschap is dat je minder misselijk bent en meer trek krijgt. Let op een gezonde voeding en focus op de kwaliteit, niet de kwantiteit. Bij sommige vrouwen verkleurt hun huidpigment; ze krijgen een donkere lijn op het midden van hun buik of donkere vlekken in het gezicht. Bij sommige vrouwen lijkt het alsof hun huid straalt en dat zal je vast verteld worden — geniet ervan!

Dieet en beweging in de derde maand van de zwangerschap

Veel vrouwen merken dat hun (ochtend)misselijkheid afneemt en dat ze veel meer energie hebben. Gebruik deze energie om te sporten. Overleg het eerst even met je dokter, maar wandelen, zwemmen en zwangerschapsyoga zijn goede en veilige opties.

Focus op een gezond zwangerschapsdieet. In plaats van drie grote maaltijden, kun je beter wat vaker een kleinere portie met voldoende eiwitten, groenten, fruit en volkoren graanproducten nemen. Drink genoeg en hou je aan de limiet van 200mg cafeïne per dag.

Zwangere vrouwen dienen bepaalde soorten vis te vermijden vanwege de aanwezigheid van zware metalen daarin. Laat ook alcohol, ongepasteuriseerde melk en kaas, bepaald vlees en rauwe eieren staan en spoel groenten en fruit grondig af onder de kraan voor je ze kookt of eet. Je zorgverlener kan je uitgebreider persoonlijk dieetadvies geven.

Derde maand zwanger: checklist

Het grote nieuws vertellen: Als je drie maanden zwanger bent, wil je dit misschien graag aan je vrienden en familie vertellen. Denk er goed over na wie je het wilt vertellen en hoe.

Plan je zwangerschapsverlof: Bedenk hoe je je zwangerschapsverlof met je werk- of opdrachtgever kunt bespreken. Onderzoek wat de mogelijkheden zijn en wat je voorkeur heeft. Zorg ervoor dat je met een goed voorstel komt voordat je er met je werkgever over in gesprek gaat, of verder uit gaat werken hoe je je freelance opdrachten hieromheen gaat plannen.

Beweging en sport: Nu je buik nog niet zo groot is en je energieniveau hoger, is het tweede trimester [https://www.pampers.nl/zwangerschap/zwangerschapskalender/tweede-trimester] de perfecte tijd om (weer) te gaan sporten. Bespreek met je dokter of verloskundige wat veilige oefeningen voor je zijn met een lage impact.

Band met je buik: Je kleintje kan de gedempte geluiden buiten de baarmoeder waarnemen, zoals je stemgeluid en je hartslag. Bouw nu al een band op door tegen je baby te praten en voor je baby te zingen, of luister samen naar je favoriete muziek.

Communiceer met je partner: Je hebt als ouders allebei je eigen ervaringen tijdens een zwangerschap. Praat met je partner over de manieren waarop hij of zij iets voor je kan doen. Het betrekt de ander er meer bij en je hoeft niet alles alleen te doen. Als je geen partner hebt, kijk dan hoe vrienden of familie er voor je kunnen zijn, zoals meegaan naar een onderzoek in het ziekenhuis of als je voor het eerst het hartje hoort.

Meld je aan voor meer zwangerschapstips.