Voeding tijdens de zwangerschap. Rijst, bonen, vis en vlees voor de eiwitten

Voeding tijdens de zwangerschap. Rijst, bonen, vis en vlees voor de eiwitten

Margaret Comerford Freda Ed.D, RN, CHES, FAAN

Als je zwanger bent moet je zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, voor jezelf en voor de baby. Leer welke voeding rijk is aan eiwitten, waarom eiwitten van dierlijke oorsprong het beste zijn en belangrijke informatie voor vegetariërs.

Als er iets is dat jij en je baby niet kunnen missen, zijn het eiwitten. We weten hoe belangrijk goede voeding is tijdens de zwangerschap en eiwitten hebben verschillende functies tijdens de zwangerschap: ze zorgen ervoor dat je voldoende energie hebt en geven je baby de aminozuren die hij nodig heeft om te groeien.

De juiste voeding
Als je kijkt naar de voeding die je tijdens je zwangerschap eet moet je niet alleen letten op de hoeveelheid eiwitten die je tot je neemt, maar ook het soort eiwitten. Zwangere vrouwen hebben 'kwaliteitseiwitten' nodig, dat wil zeggen, eiwitten die grote hoeveelheden van alle vereiste aminozuren bevatten. De meeste dierlijke eiwitten zijn kwaliteitseiwitten, en de meeste plantaardige eiwitten zijn dat niet. Daarom raden deskundigen zwangere vrouwen aan om tijdens de zwangerschap elke dag dierlijke eiwitten te eten. Als je vegetariër of veganist bent (iemand die geen dierlijke producten eet, dus ook geen zuivel), moet je een speciale combinatie van plantaardige eiwitten eten, zoals bijvoorbeeld rijst en bonen samen, om ervoor te zorgen dat je alle aminozuren binnenkrijgt.

Eiwitrijk voedsel
Rood vlees is waarschijnlijk de meest bekende bron van eiwitten, maar je hoeft niet elke dag biefstuk te eten om je dagelijkse portie binnen te krijgen. Er is genoeg ander voedsel, zoals vis en kip, dat rijk is aan eiwitten. Dit geldt ook voor zuivelproducten en bonen. Een gevarieerd dieet is de basis van een goede voeding tijdens de zwangerschap. Al deze voorbeelden bevatten ongeveer 15 gram aan eiwitten:
twee grote eieren
55 tot 85 gram vlees, vis of gevogelte
55 gram harde kaas
een kopje gekookte bonen, erwten of linzen
een half kopje kwark

Sommige zwangere vrouwen zijn het niet gewend om veel vlees of zuivel te eten en vragen zich af of ze hierdoor te veel zullen aankomen. Maar als je gewoon gezond eet, en voor genoeg kwaliteitseiwitten zorgt tijdens de zwangerschap, hoef je je geen zorgen te maken dat je te veel aankomt. Tijdens de zwangerschap hoor je tenslotte ook aan te komen. Goed eten is een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je groeiende baby gezond blijft en jij je ook op je best voelt.

Misschien vind je dit ook interessant: